2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

50 éve halt meg Emil Nolde német festő

2006. április 13. 12:30

Ötven éve, 1956. április 13-án halt meg Emil Nolde német festő. Vérbeli kolorista volt, ez főleg dinamikus, felfokozott színhatású akvarelljein érzékelhető. Jellemzőek nagyszabású, vallási témájú és általános emberi mondanivalójú, szimbolikus célzatú képciklusai is.

A vallásos bűntudat festője

1867. augusztus 7-én Noldéban, a Rajna-vidéki Bocholt mellett született paraszti családban. Eredeti neve Hansen volt, művésznevét szülővárosától vette. Fiatal korában fafaragásokból élt, művészeti tanulmányait csak az alkotásairól készült képeslapok jövedelméből kezdhette el. (Egy 1896-os rajza, mely az Alpok hegyeit öreg óriásoknak ábrázolta, 100 ezer példányban kelt el.) Először Münchenben tanult, majd 1899-ben Párizsba ment, ahol impresszionista jellegű képeket festett, s megfordult Koppenhágában is.

1906-ban hívta meg a drezdai Die Brücke (A Híd) expresszionista csoport, amelynek tagjai csodálták Nolde viharzó színeit; ezek a művészek a tárgyak átformálásának útját választották érzéseik kifejezéséhez. Nolde nem soká bírta a csoportkötelékeket, s másfél év múlva megvált tőlük, 1908-tól kezdve színei még harsogóbbá, formái súlyosabbá váltak. Egyik alapítója volt 1910-ben a berlini Neue Sezession csoportnak, s 1912-ben kapcsolatban állt a Blauer Reiter (Kék Lovas) művészcsoporttal is. Kezdeti impresszionista megközelítését lángoló expresszionizmus követte, amely révén belső vízióit vetítette a vászonra. Nolde buzgón vallásos volt, gyötrő bűntudatát Tánc az aranyborjú körül (1910) és Alexandriai kikötőben (1912) című művein fejezte ki, az utóbbi 12 képből álló sorozat Mária legendáját dolgozta fel. A szereplők erotikus féktelenségét maszkszerű arcokkal, elnagyolt formákkal és össze nem illő színekkel érzékeltette. Kilenc táblából álló oltárképe a Krisztus élete, ennek egyik darabja a Hitetlen Tamás, melyen a művész saját vallási kételyeinek enyhülését jelenítette meg: az apostol arcáról néma döbbenet sugárzik Jézus sebei láttán.

1913-14-ben az akkori Német-Új-Guineában (a mai Pápua-Új-Guinea északi részén) járt egy expedíció tagjaként, s a bennszülöttek egyszerű hite erősen hatott rá - ezt mutatja Táncoló című litográfiája. A déltengeri világ ábrázolása során ő sem tudott Gauguin hatásától megszabadulni (Pápua fiatalok, Trópusi napsütés). Számos néprajzi tárgyat, maszkokat, szobrokat, fétiseket gyűjtött, útjai során megfordult Japánban, Kínában és Szibériában is. 1914 áprilisában megbetegedett és Egyiptomból hazaindult, de hajóját az első világháború kitörése után a britek elfogták, képeit lefoglalták, s csak 1921-ben talált rájuk Plymouthban.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár