Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját
2024. november 23. 10:35 Múlt-kor
A Princess Alice rosszul navigált a Temze áramlatai között, így a sokkal nagyobb teherszállító Bywell Castle útjába került. A gőzös szinte kettészakadt az ütközéstől, rengeteg embert kellett kimenteni a vízből. A túlélést nehezítette, hogy a szennyvíz éppen itt ömlött a folyóba. 130 embert tudtak kimenteni, az áldozatok számát 630-ra becsülték.
Az ismeretlen halottak eltemetése
Korábban
A gőzös a szokásos útján szelte a habokat a Temze vizén 1878 szeptemberében, Sheerness irányából London felé tartva. Fedélzetén megközelítőleg nyolcszáz munkás- és alsó középosztálybeli család tartózkodott, így az utasok között rengeteg gyerek is volt. Mivel aránylag olcsón kínálták rá a jegyeket, ezért a hajó szinte teljesen létszámmal közlekedett.
Gőzös a hullámsírban
A jármű navigálásába azonban váratlanul hiba csúszott, valamilyen oknál fogva nem a folyó megfelelő részén közlekedett, ez pedig végül súlyos tragédiába torkollott. A Princess Alice a nagyobb hajó, a Bywell Castle útjába került.
Manőverezéssel ugyan igyekeztek megakadályozni a legrosszabbat, de már túl késő volt, az ütközés elkerülhetetlenné vált. A teherszállító valósággal kettévágta a zsúfolt gőzöst.
A végzetes ütközés
A felhőtlen tengerparti időtöltésből visszatérő emberek számára a kellemesnek gondolt hazaút villámgyorsan katasztrófává változott. A hajó percek alatt elsüllyedt, és utasok százai estek a vízbe. Sokan voltak, akik nem tudtak úszni, továbbá az öltözékük is hátráltatta őket a felszínen maradásban.
A helyzetet csak tetézte, hogy a kemikáliával teli londoni szennyvíz éppen ezen szakaszon ömlött bele a Temzébe, így a túlélésért küzdők még több tízezer köbméternyi méreggel is szembetalálták magukat.
A Bywell Castle legénysége rögtön a bajba jutott emberek segítségére sietett. Köteleket dobtak a vízbe, és lényegében mindenféle mozdítható tárgyat is, hogy a kétségbeesett fuldoklók meg tudjanak kapaszkodni valamiben. A közelben tartózkodó hajók és a partmenti gyárak is útnak indítottak mentőcsónakokat.
A borzalmas káoszban nagyjából 130 főt tudtak élve kihúzni a Temzéből. A folyó korabeli szennyezettségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a tragédiát túlélők közül tizenhatan később belehaltak a víz által okozott súlyos fertőzésbe, és számos áldozat megbetegedett.
Harc a holttestekért
A rengeteg holttest kiemelése komoly kihívásnak ígérkezett. Egyrészt az áramlatok akár kilométerekkel távolabbra is elsodorhatták a maradványokat, másrészt pedig sokan az elsüllyedt roncs belső részeiben rekedve veszítették életüket, oda pedig csak képzett búvárok juthattak be.
A keresésben résztvevőknek jutalom járt érte, ha egy elhalálozott utasra bukkantak, ezért nem csupán az elviselhetetlen csatornabűzzel, de olykor társaikkal is meg kellett küzdeniük. A következő napokban a hatóságok megkísérelték felszínre hozni a roncsot, amelyet óriási érdeklődés övezett.
Kutatás a holttestek után
A korabeli katasztrófaturisták egymást taposták a legjobb kilátást ígérő helyekért a parton, néhányan pedig a gőzös egy-egy darabját akarták megkaparintani afféle szuvenírként.
Az áldozatok azonosítása igencsak nehéz volt, ugyanis a szennyezés miatt a holttestek hamar bomlásnak indultak, és esetenként teljesen felismerhetetlenné váltak. Ilyen körülmények között egyre sürgetőbbé vált a temetés kérdése is, és rengeteg embert úgy helyeztek végső nyugalomra, hogy kilétük nem tisztázódott.
A Princess Alice tragédiáját követően a Temzét felügyelő vízi rendőrség ráeszmélt, hogy az addig alkalmazott evezős csónakok használata már egyáltalán nem hatékony. Ezért a 19. század végétől kezdve fokozatosan áttértek a gőzösök rendszeresítésére.
A balesetet ügyében indult nyomozás szerint az ütközés mindkét hajó mulasztásából történt. Az áldozatok végső számát 630 körülire becsülték.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Feszült várakozás után 160 millió forintért kelt el Munkácsy ismeretlen festménye 13:20
- Kis hiba okozott nagy katasztrófát a müncheni légibalesetben 09:50
- Fegyverrel kényszerítették ki a Soproni népszavazást 08:21
- Beethoven szimfóniát írt Napóleonnak, de széttépte a koronázás hírére 08:05
- 10 furcsaság a hóhérokról 07:11
- Iróniával és humorral mutatta be korának társadalmi ellentmondásait Jane Austen tegnap
- Róma hanyatlásával Ostia jelentősége is csökkent tegnap
- Nem akarta megszülni az anyja Szaddám Huszeint tegnap