Végigkísérte a zeppelinek világhódítását a szépségéről ismert újságírónő
2021. március 16. 16:23 Múlt-kor
Lady Grace Hay Drummond-Hay újságírónő volt az egyetlen nő a világ első léghajója, az LZ 127 Graf Zeppelin fedélzetén, amikor az 1929-ben körberepülte a Földet. Habár korábban nem foglalkozott a repüléssel, cikkeivel segített népszerűsíteni az 1920-as évek végétől, nagyban hozzájárulva a zeppelinek máig élő kultuszához.
Korábban
Vadregényes tájakon
Grace Marguerite Lethbridge 1895. szeptember 12-én született az angliai Liverpoolban, édesapja egy állateledel-társaság ügyvezető igazgatója volt. 1920-ban, 25 évesen feleségül ment a nála csaknem 50 évvel idősebb Sir Robert Hay Drummond-Hay diplomatához, akinek előző házasságából született gyermekei mind idősebbek voltak új mostohaanyjuknál.
Nem egészen hat év házasság után Sir Robert 1925-ben meghalt, a 31 éves Lady Drummond-Hay pedig immár arisztokrata özvegyként élt a londoni Finchley Roadon található lakásában. Korábban több brit lapnak, köztük a The Sphere-nek is írt cikkeket, az 1920-as évek végén pedig az amerikai Hearst lapcsaládnak kezdett dolgozni.
A repülésről először 1928-ban írt, amikor a Chicago Herald and Examiner című lap számára készített cikksorozatot az LZ 127 Graf Zeppelin léghajó első, Németországból az Egyesült Államokba vezető transzatlanti útjáról. A fedélzeten ő volt az egyetlen nő, így – habár maga is újságíróként volt jelen – nagy figyelmet kapott a világsajtóban.
A következő év márciusában Drummond-Hay a léghajó első „keleti útján” is részt vett, szintén a Hearst-lapcsaládnak író kollégája, a német Karl von Wiegand társaságában. A léghajó ekkor Németországból Palesztinába repült, több útba eső városban – köztük Budapesten is – postai küldeményeket adott le.
1929 augusztusában a Graf Zeppelin minden addiginál grandiózusabb vállalkozásra indult: a New Jersey állambeli Lakehurstből indulva a Földet megkerülő útba kezdett. A rendkívül költséges út forrásait fele részben maga William Randolpth Hearst fedezte, aki az ötletgazda is volt egyben. Hearst négy „saját” emberét, köztük Drummond-Hay-t és von Wiegandot küldte az útra.
A jegyeket csaknem 3000 dollárért árulták az útra (mai pénzben ez 45 000 dollárt jelentene), a legtöbb utas azonban nem maga fizette jegyét – az érintendő országok (az Egyesült Államok, Németország, a Szovjetunió és Japán) egy-egy katonai képviselője mellett további újságírók és fényképészek vettek főként részt az utazáson.
Az út első szakasza Lakehurstből a németországi Friedrichshafenben található zeppelinkikötőbe vezetett, ahol újratöltötték üzemanyaggal a Graf Zeppelint, amely kelet felé haladt tovább. Bár a szovjet vezetés kérte, hogy Moszkva felett repüljön el a léghajó, Hugo Eckener kapitány ennek útvonaltervezési okokból nem kívánt eleget tenni. A Szibéria feletti útszakaszhoz a Graf Zeppelin számos lőfegyvert is magával vitt arra az esetre, ha kényszerleszállást kellene végrehajtania a vadonban. Ilyenre nem került sor, azonban az ekkoriban még meglehetősen hiányosan feltérképezett Sztanovoj-hegyláncon való átjutás így is kalandosnak bizonyult.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.