Kiállítják az Enola Gayt
2003. augusztus 21. 10:48
Japán túlélők és amerikai háborús veteránok egyszerre tiltakoznak az első atombombát ledobó Enola Gay washingtoni kiállítása miatt
Túlélők és veteránok tiltakoznak az Enola Gay kiállítása miatt
Az Enola Gay pilótafülkéje |
A Boeing B-29 Superfortress kifejlesztése már 1938-ban kezdetét vette. Prototípusa 1942 elejére elkészült, sorozatgyártása a következő év közepén megkezdődött. Első bevetésére 1944-ben került sor, a kezdeti elgondolással ellentétben már csak a csendes-óceáni hadszíntéren. Későbbi változata csak farokgéppuskával készült, így nagyobb bombaterhet volt képes szállítani. A B-29-es korának haditechnikai csúcsteljesítménye volt, az elkészült közel négyezer darab igen jelentős hadiipari beruházásnak számított.
A Hiroshimára atombombát dobó B-29-es 12 fős legénységet irányító Paul Tibbets pilóta pár nappal a bevetés előtt anyja emlékére nevezte el a gépet Enola Gay-nek. A bomba munkaneve Kisfiú (Little Boy) volt, melyet augusztus 6-án helyi idő szerint 9 óra 15 perckor dobtak le a városra. A bomba 500 méter magasan robbant a városközpont felett és azonnal lerombolta a Hiroshima túlnyomó részét, valamint megölt 70-130 ezer embert. Ferebee bombázótiszt a fedélzeti naplóba rögzítette "Good results".
A hiroshimai atombomba túlélők vezetője, a sugárfertőzés miatt rákban szenvedő 78 éves Sunao Tsuboi a Discovery Newsnak elmondta: "Számunkra az Enola Gay az atombombával egyenlő. A bombázó kiállítása viszont nem csak minket sért, hanem magát a bombázást is dicsőíti."
A kiállítás egyébként akkor került a figyelem középpontjába, amikor amerikai háborús veteránok tiltakozásukat fejezték ki amiatt, hogy a kiállítás túlságosan a japán áldozatokra fókuszál s kevésbé hangsúlyozza, mennyire hatékonyan kényszerítette ki Japán feltétel nélküli megadását, mely egyúttal a második világháború végét is jeletette.
A hiroshimai bombázás 50. évfordulóján, 1995-ben a washingtoni Air and Space Museum már elhalasztott egy kiállítást, melyen az Enola Gay repülőgéptörzsének egy darabját állították ki.
Utolsó simítások a kiállított gépen |
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
15. A középkori magyar királyság megteremtése
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Valószínűtlen, hogy csúf külsejű lett volna Könyves Kálmán
- A fogadalmat tett Szent Margit az első férjjelöltjét, a lengyel királyt látni sem óhajtotta
- Férje halála után számos megaláztatást kellett elviselnie Árpád-házi Szent Erzsébetnek
- 10 érdekesség az Árpád-házi királylányokról
- A legenda szerint a tatárdúlástól is imával mentette meg Lengyelországot az aszkéta életű Árpád-házi Szent Kinga
- Nem talált kiutat királysága és alattvalói érdekellentéteiből IV. László
- Apja és fia tevékenysége is árnyékot vetett IV. Béla uralkodói törekvéseire
- Öt trónkövetelő, akinek valóban volt esélye a magyar korona megszerzésére
- Harcokkal és törvényekkel fektette le Szent István az évezredes magyar államiság alapjait
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 17:35
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap