2019. tél: Fagyos téli ütközetek

„Emberszerű” arcot kapott egy belgiumi oltárkép szent báránya

2020. január 27. 16:26 Múlt-kor

A belgiumi Gent városában található Szent Bávó-székesegyház a középkor egyik leghíresebb szárnyas oltárának, az úgynevezett genti oltárképnek ad otthont. A Van Eyck-fivérek, Jan és Hubert által az 1420-as évek közepén megkezdett és 1432-ig befejezett alkotás három év óvatos és precíz restaurációs munkáját követően ismét eredeti formájában látható – ennek eredménye pedig sokakat meglepett. Az oltárkép központjában ábrázolt, Jézust jelképező bárány az elmúlt évszázadokban megszokott, biológiailag valósághű arca ugyanis egészen emberi szempárt kapott, ami sokakra nyugtalanító hatásúnak bizonyult.

oltárkép
Kép forrása: livescience.com / St Bavo’s Cathedral / Lukasweb / KIK-IRPA

A 12 elemes poliptikon főszereplője azonban nem az utóbbi években több középkori templomi műalkotással megesett amatőr restaurálás áldozata lett: valójában az eredeti formáját nyerte vissza, szakértők keze által.

A Van Eyck-fivérek alkotását ugyanis alig több, mint egy évszázaddal annak elkészülte után, 1550-ben „javította ki” két másik festő – a felfedezés a genti oltárkép állagmegóvásával megbízott szakértőket is meglepte.

„Sokként ért mindenkit – minket, az egyházat, az összes kutatót, a nemzetközi bizottságot, amely figyelemmel követi a projektet” – mondta el Hélène Dubois, aki 2016 óta vezeti a restaurálási munkálatokat a belga Kulturális Örökség Királyi Intézetének égisze alatt.

A poliptikon központi festményén a bárány a szügyén ejtett sebből – amely a Jézus által a kereszten elszenvedett lándzsadöfést jelképezi – egy kehelybe vérzik, csodáló angyalalakok által körülvéve, azonban mindeközben rezzenéstelen arccal tekint egyenesen a megfigyelőre.

Habár a későbbi változtatás okairól nem maradtak fenn források, könnyen elképzelhető, hogy a korabeli megfigyelőket is hasonlóképpen nyugtalanította a szent állat eredeti arca, és emiatt festették át 1550-ben valósághűbbre szemeit.

A mostani restaurálás előtti és utáni képeket megfigyelve az is nyilvánvalóvá válik, hogy a bárány eddig voltaképpen négy füllel rendelkezett: az eredeti, emberszerű archoz festett hallószervek jóval lejjebb helyezkedtek el, ezek fölé festettek a későbbi alkotók egy újabb párt, amely immár szintén eltűnt.

A negatív reakciók ellenére a restauráláson dolgozók azt mondták, nem is lehetnének elégedettebbek a végeredménnyel. „Amikor először pillantottam meg a bárányt úgy, ahogy Van Eyck megfestette, azt vettem észre, hogy levegőért kapkodom” – mondta Dubois. „Lenyűgöző a szépsége.”

Az „emberarcú” bárány februárban kerül ismét a nagyközönség elé a szárnyas oltár többi elemével a genti Szent Bávó-székesegyházban.

2019. tél: Fagyos téli ütközetek
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft
A bárány arca a restaurálás előtt és után (kép forrása: Twitter)A teljes szárnyas oltár. A bárány az alul, középen látható képen helyezkedik el. (kép forrása: Wikimedia Commons)A bárányt ábrázoló jelenet (kép forrása: Wikimedia Commons)
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!