Nem lesz japán kapu az Uffiziban
2004. szeptember 21. 11:40
A világszerte ismert firenzei Uffizi múzeumnak egyelőre nem lesz új bejárata: Giuliano Urbani olasz kulturális miniszter személyesen torpedózta meg a japán Iszozaku Arata építész tervét, amelyre februárban ugyanakkor még rábólintott, s tárcája komoly támogatást is felvett e projekthez Firenze önkormányzatától.
A firenzei Uffizi galériában - amely évek óta pénzügyi nehézségekkel küszködik a hatalmas számú látogató ellenére - éppen a gyűjtemény jobb áttekinthetősége, s a művészetkedvelő vendégek százezreinek méltó fogadása érdekében terveztek új főbejáratot. Az eredetileg Palazzo degli Uffizi, azaz Hivatalok Palotájaként 1560 és 1574 között létesült épületbe - amely napjainkban a világ egyik leggazdagabb műkincsgyűjteményének ad helyet - elég nehézkes a bejutás, hiszen nem múzeumnak épült.
A tarthatatlan helyzetet látva a firenzei önkormányzat támogatást biztosított a toscanai főváros egyik legfőbb turistalátványosságának megújhodásához, s az új főbejárat megvalósításához 1,5 millió euróval (közel 380 millió forint) járult hozzá, a pénzt át is utalva a múzeumot felügyelő kulturális tárcának. Urbani miniszter azonban telefonon hívta fel a napokban Leonardo Domenici firenzei polgármestert, elvetve a japán építész terveit: ezzel az Uffizi új főbejáratának kiépítése további hosszú éveket késhet, állandósítva a múzeum előtt hosszan kígyózó sorokat.
Az Uffizi általános rekonstrukciója keretében elképzelt új főbejárat finanszírozásáról egyébként még február 28-án kötött írásos szerződést a firenzei városi tanács és a kulturális tárca, amely azonban a japán építész terveit végül is elfogadhatatlannak ítélve most felrúgta a megállapodást. A firenzei városvezetés szerint a római tárca az egész képtár és a környező terek felújítását veszélyezteti szeszélyével. Iszozaku Arata projektje nemzetközi ötletpályázati keretében bizonyult nyertesnek, s az olasz kultusztárca előszerződést is aláírt a japán tervezőirodával: Firenzében ezért nem értik, mit is akar most az Uffizi felújításával kezdeni a római minisztérium.
(MTI Panoráma - Tamássy Sándor)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
1. Mezőgazdasági és ipari termelés, kereskedelem a középkorban és a kora újkorban
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Valóban összeomlott a holland gazdaság a 17. századi tulipánmánia után?
- Mekkora volt a 17. századi holland tulipánmánia okozta pénzügyi összeomlás?
- A légszennyezés már a középkorban is fenyegette az emberek egészségét
- A római maradványoktól a sártengerekig – milyen volt a középkor útjain közlekedni?
- Az EU középkori elődje: a Hanza-szövetség
- Többet dolgozunk, mint a középkori jobbágyok
- Az amerikai őslakosok tömeges pusztulása is hozzájárult a kora újkori „kis jégkorszakhoz”
- Létezett-e a középkorban „turkáló”?
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 17:35
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap