7 végzetes pillanat

125 éves a telefonközpont

2003. január 28. 10:49

A 19. század második felének egyik meghatározó felfedezése az izzólámpa mellett a telefon volt. 1878. január 28-án kezdte meg működését az első kereskedelmi telefonközpont a connecticuti New Havenben 21 előfizetővel.

halló tessék
Alexander Graham Bell skót fiziológus és Elisha Gray amerikai telegráfus egyszerre kértek felfedezésüknek szabadalmi védelmet. Bár Gray felfedezése technikailag azonos értékű volt, csak Bell kapott szabadalmi védelmet és így ténylegesen ő tekinthető a telefon feltalálójának.

A telekommunikáció úttörői

A távbeszélő kifejlesztésére tett első próbálkozások a 19. század közepére vezetnek vissza:
  • 1849-ben Charles Bourseul francia távírász egy olyan adót tervezett, mely a hanghullámokat elektromos impulzusokká alakította;
  • Németországban Johann Philipp Reis fizikus 1861-ben elkészítette az első működőképes telefont, mely azonban csak nagyon kis távolságra biztosított érthető beszédet;
  • Végül Alexander Graham Bellt Bourseul ötlete vezette el a modern telefon elvéig. Bell adó- és vevőkészülékben egyaránt egy-egy membrán található, ezek elektromágnes előtt rezegnek. A beszéd során impulzusok keletkeznek az adóhengeren, melyek a vevőkészülékben a membrán által újra hanghullámmá alakulnak.

    Az 1876-os első „táv-beszélgetés” Boston és a massachusettsbeli Cambridge között mintegy 3200 méter távolságot hidalt át. Edison szerint magyar munkatársa Puskás Tivadar volt az első, aki felvetette egy telefonközpont ötletét. 1878. január 28-án a connecticuti New Havenben 21 előfizetővel kezdte meg működését az első kereskedelmi telefonközpont. 1884-ben jött létre a New York-Boston közti kapcsolat, amely már több mint 350 km távolságot győzött le. A telefonálás egyszerűsödéséhez az 1889-ben feltalált automata telefonközpont vezetett el, mely feleslegessé tette az addigi kézi kapcsolásos telefon összeköttetést. A kommunikációs technika terjedésének sebességére jellemző adat, hogy 1900-ban az USA már 3 millió telefonvonal működött.

    Puskás Tivadar Amerikában fogalmazta meg a telefonvonalak összeköttetését biztosító központ gondolatát: ötlete Bostonban, 1877-ben valósulhatott meg. A legenda szerint amikor Puskás első ízben meghallotta a vonal másik végén levő ember hangját, izgatottan felkiáltott: "Hallom!" Ez vált később világszerte a telefonálás üdvözlőszavává "halló" formában. A hallózás a brit angol nyelvbe az amerikai angolból került, a telefonáláskor használatos halló-t a nyelvészeti szakirodalom idegen eredetű szónak tarja a magyarban.

    A telefonközpont találmányát valamennyi európai ország megvásárolta. Budapesten 1881. május 1-jén kezdte meg működését a budapesti Telefonközpont a jelenlegi József Attila utca (egykor Fürdő utca) 10. számú ház III. emeletén. Építője és első igazgatója Puskás Tivadar öccse, Ferenc volt. A központ 1928-ra kinőtte magát, s így akkor áttértek az automata központra, amelynek következtében a hívószámok kezdetben öt, majd később hat számjegyűek lettek. 1989. szeptember 1-jén változtak a budapesti telefonszámok hétjegyűre.

    2018. tél: 7 végzetes pillanat
    Olvasta már a Múlt-kor
    történelmi magazin
    legújabb számát?

    kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

    Nyomtatott előfizetés vásárlása
    bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
    A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
    6 368 ft 4 776 Ft
    Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
    Az első 500 előfizetőnek.
    20 000 ft 6 990 Ft
  • Játsszon!

    Miről híresült el I. Miklós pápa?

    Történelmi adattárak

    Mi történt a szülinapomon?

    Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!