Megindítják az első Concorde járatokat Párizs és Rio de Janeiro között
2004. május 21. 03:09
Az Air France és a British Airways közös vállalkozásában működő szuperszonikus utasszállító repülőgép, a Concorde 1976. január 21-én tette meg első útját Párizs és Rio de Janeiro között. A technikai csodának számító gépekből összesen 16 készült el, de gazdaságtalanságuk miatt 1995-ben már csak 13 volt használatban: hetet az angol, hatot a francia vállalat üzemeltetett. 1995. augusztus 15-16-án a - hangsebességnél kétszer gyorsabban repülő - Concorde világrekordot állított fel: 32 óra és 15 perc alatt kerülte meg a Földet, összesen 40 ezer kilométert repült és közben hatszor szállt le. Nyugat-keleti irányban (New Yorkból Párizsba) addig 36 óra 8 perc volt a csúcs, míg keletről nyugatra (Lisszabonból Lisszabonba) 1992-ben 32 óra 49 perc kellett a Föld megkerüléséhez. A Conconde-ok legnagyobb balesete 2000. július 25-én Párizsban következett be, amikor az Air France gépe a felszállás után nemsokkal kigyulladt, lezuhant, s összesen 113 ember meghalt. Ezt követően a francia légitársaság 2003. május 31-én, 27 év szolgálat után `nyugállományba` küldte 5 gépből álló Concorde-flottáját. Nemzetközi forgalomban aznap tette meg utolsó útját New Yorkból Párizsba. Az utolsó Concorde-gép, a Fox Charlie becenevű 2003. június 27-én tette meg búcsúrepülését Párizs és Toulouse között. A öt gép múzeumba került. Két gépet külföldre ajándékoztak (a washingtoni Smithsonian Intézet légi és űrhajózási múzeumába, s a németországi Sisheimben lévő Technik Museum Speyer kiállítócsarnokába kerültek), egy gépet az Airbus-csoport toulouse-i központjában, egyet a párizsi Le Bourget-i repülőmúzeumban, egyet pedig a Roissy-Charles-de-Gaulle légikikötőben állítanak ki. A British Airways 2003. október 24-én szüntette be a Concordok útját. Ezzel a világ egyetlen szuperszonikus utasszállító repülőgépe befejezte a menetrendszerű közlekedést.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2014
- Mátyásdomb: Lonkai-kastély
- Mi volt Augustus sikerének kulcsa?
- Zrínyi kirohanásai
- Az ujj nélküli apáca titka
- A gulyáskommunizmustól a műanyag kilencvenes évekig
- Kémelhárítók „rendszerváltása"
- Színészből lett politikusok
- A maffia Tízparancsolat-értelmezése
- A szabadság kapujában – megjelent a Múlt-kor őszi száma
- Hollywood szinte összes díját begyűjtötte Audrey Hepburn 15:05
- Maiszúr tigrise sem tudott ellenállni a brit hódításnak Indiában 12:20
- Különutas politikája miatt romlott meg Tito viszonya Moszkvával 10:35
- Viktória királynő szabadítatta ki a csatornaépítéssel is foglalkozó 1848-as hőst tegnap
- Egy kertész lányát vette el a később női ruhában bújkáló jakobinus vezető tegnap
- Az Eufrátesztől a Magyar Királyságig tartott a kétszer is trónra ültetett II. Mehmed birodalma tegnap
- Börtönbe zárták a Mediciek a politikatudomány megteremtőjét, Machiavellit tegnap
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál tegnap