Száguldás okozhatta a Titanic vesztét
2007. április 13. 15:30
Kilencvenöt éve süllyedt el a Titanic. A tragédia azóta is izgatja az emberek fantáziáját, több sikertelen expedíciót indítottak a roncsok kiemelésére.
Korábban
Tökéletes biztonsági berendezésekkel
A brit White Star társaság 1907-ben határozta el három óriás luxushajó építését, amelyek méreteiknek megfelelően a Titanic, Olympic és Gigantic nevet kapták. Az Olympic később a Britannic nevet kapta, és 1916-ban süllyesztette el egy német tengeralattjáró, a Gigantic nem készült el. A Titanic akkor a világ legnagyobb hajójának számított: hossza 267 méter, súlya 46 238 tonna, vízkiszorítása 68 ezer tonna volt. A három hajócsavart 45 ezer lóerővel hajtották a motorok, a hajó így 20-25 csomós sebességgel haladhatott, a 159 kazán számára 8 ezer tonna szenet halmoztak fel.
A biztonsági berendezéseket akkor tökéletesnek tartották: a fenékrészben tizenhat óriás légkamrát alakítottak ki, amelyeket automatikusan működtetett ajtókkal választhattak el veszély esetén. Talán ezért is nem volt elegendő mentőcsónak, de ez nem számított szabálytalanságnak: éppen a Titanic balesete nyomán írták elő, hogy minden fedélzeten tartózkodó ember számára egyszerre kell helyről gondoskodni a mentőcsónakokban.
A Titanic 1912. április 10-én indult Southamptonból első és utolsó útjára, fedélzetén 2208 emberrel. A fő szempont a gyorsaság, az 5 nap 11 óra 37 perces átkelési rekord megdöntése volt, a kék szalag elhódítása a rivális Cunard társaságtól. A hajót legrövidebb, de jéghegyektől hemzsegő északi útvonalra irányították abban a hitben (amit a tapasztalt kapitány is osztott), hogy ezek sem jelenthetnek veszélyt.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat
- Megérzései segítették a modern régészet alapjait megteremtő Dörpfeldet
- Kiátkozás és birodalmi átok: Luthert semmi sem tántorította el reformszándékaitól
- Idomítási módszerei is forradalmiak voltak a modern állatkert megálmodójának
- Az űrkutatás alapjait is lerakta „Rakétás Fritz”
- Lassan lendült mozgásba az amerikai hadigépezet az első világháborúban
- Két ládányi szerzeményét égette el a fiatal Brahms
- Többször is jó kapcsolatai húzták ki a bajból Max Ernst festőt
- Túlságosan óvatosnak ítélte meg Bismarck politikáját II. Vilmos
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap
- Zichy Jenő és csapata végezte az első magyar ásatásokat Oroszországban 2024.04.30.