Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
2019. március 19. 08:52 Múlt-kor
Korábban
Küzdelem a géppel
Watt 1764-ben vette feleségül unokatestvérét, Margaret Millert, akitől hat gyermeke született. Anyagi kiadásai az évek során megnőttek, és gőzgéppel kapcsolatos kísérletei is egyre több pénzt emésztettek fel – Watt hamar adósságban találta magát. Nem veszítette el azonban soha a fókuszt, 1765-re kiismerte Newcomen gőzgépének minden tulajdonságát, és egy alapvető tervezési hibát is felfedezett, amely lassította a szerkezet működését: a forró gőz lehűlt a dugattyúhengerben, ami miatt a bojler elvesztette hőenergiája nagy részét. Ez azzal járt, hogy percenként az egyébként lehetségesnél hat-nyolc fordulattal kevesebbet tett meg.
James Watt a műhelyében elmélkedik Newcomen gőzgépén (kép forrása: ThoughtCo)
Napi sétái egyikén aztán Watt elméjében zseniális szikra keletkezett: miért ne lehetne külön kondenzátort építeni a dugattyúhengertől függetlenül? Műhelyébe visszatérve épített egy makettot ötletéből. A külön kondenzátor működött: kétszeresre növelte a gőzgép fordulatszámát. Figyelemreméltó felfedezése azonban korántsem állt készen arra, hogy piacra dobják – a súlyosan eladósodott Wattnak nehezére esett olyan kovácsot találni, aki képes elkészíteni az alkatrészeket egy életnagyságú példányhoz. Ez már csak azért sem volt könnyű feladat, mert ekkora gőzgépet még soha senki nem épített.
Wattnak tőkére volt szüksége, mielőtt bármihez kezdeni tudott volna találmányával. Földmérőként vállalt munkát több folyami csatornaépítésen, egészen 1768-ig, amikor – továbbra is nehéz helyzetben – megismerkedett John Roebuck üzletemberrel, aki ekkoriban éppen egy olyan bányát bérelt, amelyben súlyos gondok voltak a beázással. Megegyeztek abban, hogy Roebuck finanszírozza a fejlesztés költségeit és a szabadalmi díjat, a várható bevétel kétharmadáért cserébe. 1769-ben a feltaláló végre kiválthatta leghíresebb alkotására a szabadalmat. Úgy tűnt, találmánya végre testet ölthet.
Az eddigre már nagycsaládos Watt azonban kénytelen volt ismét felhagyni gőzgépe fejlesztésével és visszamenni földmérőnek, hogy legyen bevétele. 1773-ban aztán tragédia érte: felesége belehalt a szülésbe, majd befektetője, Roebuck is csődbe ment.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


nyár
Múlt-kor magazin 2020
- Agyagból készült a legősibb és legnagyobb maja építmény
- Főszerkesztői köszöntő
- Az erotika stílusa: Josephine Baker
- A kis magyar–osztrák háború és következményei
- Beilleszkedési kényszerpályán a délvidéki magyarság
- Erdélyi életstratégiák Trianon után
- A kárpátaljai magyarság megszállás alatt
- A felvidéki vármegyék és Csehszlovákia létrejötte
- Erdélyi fatányéros orosz jazzel
- Sokkolta az 1950-es évek Amerikáját a nebraskai kamasz pár gyilkos ámokfutása 13:55
- Indián származású volt az a konföderációs tábornok, aki utolsóként tette le a fegyvert 12:18
- Egyedülálló, 6000 éves aranytárgyakat találtak a bükkábrányi lignitbányánál 10:25
- Tragikusan fiatalon ért véget a legszerényebb Forma-1-világbajnok élete 09:21
- „Színésznek kegyetlenül rossz volt. Salamon Bélának: egyedülálló zseni” 07:14
- Egy Detroit és Chicago közötti kényelmetlen vonatútnak köszönhetjük a vasúti hálókocsit tegnap
- Himmler és köre „árja” miszticizmusa váltotta volna fel a kereszténységet a Harmadik Birodalomban tegnap
- Megmentette a gyermekeket, mégsem kapott Nobel-díjat Albert Sabin tegnap