2020. különszám: Egészségünk története
ITT támogathatsz bennünket

Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya

2019. március 19. 08:52 Múlt-kor

Küzdelem a géppel

Watt 1764-ben vette feleségül unokatestvérét, Margaret Millert, akitől hat gyermeke született. Anyagi kiadásai az évek során megnőttek, és gőzgéppel kapcsolatos kísérletei is egyre több pénzt emésztettek fel – Watt hamar adósságban találta magát. Nem veszítette el azonban soha a fókuszt, 1765-re kiismerte Newcomen gőzgépének minden tulajdonságát, és egy alapvető tervezési hibát is felfedezett, amely lassította a szerkezet működését: a forró gőz lehűlt a dugattyúhengerben, ami miatt a bojler elvesztette hőenergiája nagy részét. Ez azzal járt, hogy percenként az egyébként lehetségesnél hat-nyolc fordulattal kevesebbet tett meg.

Napi sétái egyikén aztán Watt elméjében zseniális szikra keletkezett: miért ne lehetne külön kondenzátort építeni a dugattyúhengertől függetlenül? Műhelyébe visszatérve épített egy makettot ötletéből. A külön kondenzátor működött: kétszeresre növelte a gőzgép fordulatszámát. Figyelemreméltó felfedezése azonban korántsem állt készen arra, hogy piacra dobják – a súlyosan eladósodott Wattnak nehezére esett olyan kovácsot találni, aki képes elkészíteni az alkatrészeket egy életnagyságú példányhoz. Ez már csak azért sem volt könnyű feladat, mert ekkora gőzgépet még soha senki nem épített.

Wattnak tőkére volt szüksége, mielőtt bármihez kezdeni tudott volna találmányával. Földmérőként vállalt munkát több folyami csatornaépítésen, egészen 1768-ig, amikor – továbbra is nehéz helyzetben – megismerkedett John Roebuck üzletemberrel, aki ekkoriban éppen egy olyan bányát bérelt, amelyben súlyos gondok voltak a beázással. Megegyeztek abban, hogy Roebuck finanszírozza a fejlesztés költségeit és a szabadalmi díjat, a várható bevétel kétharmadáért cserébe. 1769-ben a feltaláló végre kiválthatta leghíresebb alkotására a szabadalmat. Úgy tűnt, találmánya végre testet ölthet.

Az eddigre már nagycsaládos Watt azonban kénytelen volt ismét felhagyni gőzgépe fejlesztésével és visszamenni földmérőnek, hogy legyen bevétele. 1773-ban aztán tragédia érte: felesége belehalt a szülésbe, majd befektetője, Roebuck is csődbe ment.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2020. ősz: Hiúságunk története
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
James Watt a műhelyében elmélkedik Newcomen gőzgépén (kép forrása: ThoughtCo)Metszet, amelyen a gyermek Watt már a családi asztalnál a gőz tulajdonságaival ismerkedik (kép forrása: All That's Interesting)A Boulton & Watt rotációs gőzgép egyik legkorábbi fennmaradt példánya, melyet maga James Watt épített 1788-ban (kép forrása: Science Museum Group)Matthew Boulton (kép forrása: Wikimedia Commons)19. századi gőzmozdony (kép forrása: american-rails.com)
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Fizessen elő most kedvezményesen!
Bezár