2021. ősz: A Kádár-korszak kétarcúsága
ITT támogathatsz bennünket

Érkezők és indulók: a Keleti pályaudvar utasai a múlt században

2021. március 26. 17:39 Múlt-kor

A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Az elmúlt évek alatt az épület sokat változott: átépült, bővült, sérült és újjáépült. A 20. századi utazások pályaudvari pillanatai a Fortepan fotóinak segítségével elevenednek meg előttünk.

Keleti pályaudvar
A képgalériáért kattintson a fotóra

A kiegyezés után egyesített Budapestnek öt jelentősebb vasútállomása volt. Ezen a helyzeten jelentős változást a Nyugati pályaudvar 1877-es és a Keleti pályaudvar 1884-es megnyitása hozott. Az mai elnevezések 1891-ből valók, az osztrák vasúti társaságot ekkor államosították, pályaudvara megkapta a Nyugati, az addigi Központi pályaudvar pedig a Keleti nevet. Utóbbi homlokzatán eredetileg a „M. kir. államvasutak induló háza” felirat díszelgett, amit később „M. kir. államvasutak”-ra változtattak.

A Keletit 1884. augusztus 16-án adták át a forgalomnak, az első vonat Miskolcra indult, az első utasok pedig Ruttkáról és Zimonyból érkeztek. Később Ferenc József is megtekintette a pályaudvart. Az épületet Rochlitz Gyula, a csarnok acélszerkezetét Feketeházy János tervezte. A homlokzat és a belső utasfogadót számos képzőművészeti alkotás díszítette, ma ezeknek csak töredékét láthatjuk.

A pályaudvar építése nemzeti ügy lett, hiszen a mai Nyugati pályaudvarral szemben, amelyet külföldi cégek építették, a Keleti a magyar ipar és a MÁV közös munkájának eredménye volt. A Keleti emellett az első indulások pályaudvara: 1932. szeptember 12-én innen gördült ki Almásfüzitő felé a híres V 40 001 számú Kandó mozdonnyal az a vonat, amely a vasút villamosítás kezdetét jelentette Magyarországon. Az Árpád nevű dízel sínautóbusz innen indult először útjára Bécs felé, akárcsak az Orient Expressz a Balkán felé.

A főváros második világháborús ostromában a pályaudvar is jelentős károkat szenvedett el. A helyreállítási munkálatok utáni következő nagy változást a metróépítések jelentették. A 2-es metró 1968-as építésekor aluljárórendszert hoztak létre.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2021. ősz: A Kádár-korszak kétarcúsága
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
Az új Keleti pályaudvar, 1895 körül készült. (Fortepan/Budapest Főváros Levéltára/Klösz György fényképei)Forgalom a Baross téren, 1903. (Fortepan/Saly Noémi)Csoportkép a csarnokban, 1931. (Fortepan/Szesztay család)Utasokra várva a Keleti pályaudvar érkezési oldalánál, 1932. (Fortepan/Antal Dániel)Közlekedési csomópontban, 1935. (Fortepan/Ted Grauthoff)Egzotikus utasok: középen bottal a kezében Sir Jagatjit Singh Sahib Bahadur kapurthalai maharadzsa, 1935. (Fortepan/Bojár Sándor)Híresség a nemzetközi utasok között, jobb szélen Lucienne Boyer francia sanzonénekesnő, 1937. (Fortepan/Bojár Sándor)Az ostromlott pályaudvar, 1945. (Fortepan/Fortepan)Kéthly Anna, a nemzetgyűlés alelnöke az Arlberg-Orient-Express-szel Zürichbe utazik, a szociáldemokrata konferenciára, 1947. (Fortepan/Berkó Pál)Nagy ölelés: magyar teniszezők hazaérkezése egy franciaországi vendégszereplésről, 1947. (Fortepan/Bojár Sándor)Érkezés után vagy indulás előtt, 1960. (Fortepan/Németh Tamás)A MÁV Utasellátó Vállalatának hidegkonyhai szakácsa egy vetélkedő alkalmával, 1962. (Fortepan/Bauer Sándor)Josip Broz Tito és felesége integet az elnöki különvonat, a Kék Vonat (Plavi voz) ablakából, 1964. (Fortepan/Bojár Sándor)Pártvezérek sorakozója: az NDK párt- és kormányküldöttségének ünnepélyes fogadása 1967. május 18-án. Előtérben jobbról Walter Ulbricht, Kádár János, Willi Stoph, mögöttük jobbra Biszku Béla. (Fortepan/Bojár Sándor)A metró mozgólépcsőjének vezérlőberendezése a Keleti pályaudvari megállónál, 1968. (Fortepan/UVATERV)Az Utasellátó mozgó elárusítójának boldog fogadása, 1971. (Fortepan/Bauer Sándor)Baross téri aluljáró, 1974. (Fortepan/Gábor Viktor)Elegáns utasok, 1977. (Fortepan/Fortepan/Album046)Az applikációk kora előtt, 1988. (Fortepan/tm)Taxisor a Keleti pályaudvar indulási oldalánál, 1990. (Fortepan/Erdei Katalin)
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár