A roma történelem oktatását szorgalmazzák
2007. október 19. 09:00
A pedagógusképzés minden szintjén, valamint a közoktatás tananyagaiba és követelményrendszerébe kötelező jelleggel épüljön be a romák történetének, kultúrájának tanítása.
Korábban
A tudományos tanácskozás öt pontban fogalmazta meg ajánlásait: többek között azt javasolják, hogy a történelemtanításban a mai gyakorlatnál nagyobb súllyal szerepeljen a kisebbségek története és kultúrája a közoktatás tananyagaiban, követelményrendszerében, és a pedagógusképzés minden szintjén, kötelező módon épüljön be a cigányság történetének, kulturális sajátosságainak ismertetése felkészült szakemberek közvetítésével.
A Történelemtanárok Egylete úgy véli, mindehhez ne kizárólag a történelemtankönyv álljon a diákok és a tanárok rendelkezésére, hanem a romák/cigányok történetére, kultúrájára vonatkozó ismeretek jelenjenek meg más tantárgyi keretekben (irodalom, társadalom-, emberismeret és etika, kommunikáció, művészeti ismeretek, dráma, és az osztályfőnöki órák ajánlott tematikája); ugyanakkor a tanítás szereplőinek interakcióját elősegítő eszközök is megfelelő számban legyenek alkalmazhatóak.
`Olyan tanári attitűd kialakulását tartjuk kívánatosnak, amelyet a nyitottság, a konfliktusok elemző megbeszélésére való alkalmasság és elhatározottság jellemez` - fogalmazta meg ajánlásában a konferencia. A történeti háttérismeretek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a mai társadalmi problémák értelmezhetőek legyenek, és ne csupán negatív összefüggésekben (képzetlenség, munkanélküliség, szegénység, etnikai diszkrimináció stb.) jelenjenek meg a romák, ezért fontosnak tartják azt is, hogy az együttélés értékeire helyeződjön a hangsúly.
Kállai Ernő kisebbségi ombudsman a konferencia nyitóelőadásában úgy fogalmazott: a többségi társadalom főként a romák történelmében tájékozatlan, ezért elsőként a tanárok továbbképzésébe és a felsőoktatásba beépítve kell megismertetni, majd taníttatni a cigányok szerepét, történelmét, így csökkentve a társadalmi feszültségeket. A nemzeti és etnikai kisebbségi jogok biztosa azt mondta: `egy kezemen meg tudnám számolni`, hogy a magyar felsőoktatásban hány helyen lehet a tantervbe beépítve komolyan foglalkozni a hallgatóknak a romák történelmével. Ezért - véleménye szerint - minden pedagógusnak minimum fél évig kellene hallgatnia kisebbségtörténelmet, hogy mind a 13 népcsoport kulturális és történelmi értékeit megismerjék.
(Múlt-kor/MTI)
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. A modern demokráciák 17–18. századi gyökerei
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- A lámpásokból kifogyó olaj mentette meg Whitehaven kikötőjét a „rebellis” amerikaiaktól
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Bibliáját és sakk-készletét vitte magával a vesztőhelyre I. Károly angol király
- Nem tartotta tiszteletben az angol alkotmányosság alapját Földnélküli János
- 10 tény az amerikai függetlenségi háborúról
- 10 arcpirító adónem a brit történelemből – a gyufaadótól a tudásadóig
- Mániákusan igyekezett kijavítani műveltségbeli hiányosságait az első amerikai elnök
- Az egyetlen nő, aki aláírta az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozatát
- Ilyenek voltak Amerika pajzán alapító atyái
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap
- 10 meglepő tény a vasút történetéből tegnap
- Bátyjához hasonló tragikus sors várt a „remény jelöltjére”, Robert F. Kennedyre tegnap