Hitlerizálták a brit történelemoktatást
2006. január 6. 14:30
A brit nemzeti tanterv kidolgozásáért felelős nem kormányzati köztestület állásfoglalása szerint Angliában a történelemoktatás beszűkült, s megszállta Hitler.
Történelmi torzkép: Hitler és a Henrikek
Qualifications and Curriculum Authority) felmérése szerint ugyanakkora súlyt kap az angol középiskolai oktatásban Hitler és a náci Németország, mint az egész angol és világtörténelem együttvéve. A brit történelemtanításban a hitleri Németországgal valójában csupán a Tudor-királyok szállhatnak versenybe, nem csoda - áll a jelentésben - ha az angol középiskolások csak Hitlerről és a Henrikekről tudnak valamit.
Thomas Matussek, londoni német nagykövet szerint az angol történelemtanárok "Hitler-megszállottak" lettek. A diákok négyötöde emiatt aztán a náci Németország történetét választja középiskolai tanulmányainak végén, míg a hidegháborúról, a berlini falról vagy Németország újraegyesítéséről alig tanulnak valamit.
Erre persze a média is rásegít: Nagy-Britanniában már nem kelt különösebb feltűnést, ha egy-egy német-angol mérkőzés kapcsán Blitzkrieg-ről vagy német tankokról van szó. A politikai sárdobálásban is valódi aduásznak számít, ha Hitlerrel sikerül összemérni a politikai ellenfelet.
A történelem tanterv megreformálásáért küzdő szervezet (Historical Association Curriculum) elnöke, Chris McGovern elmondta: az angol diákok gyakran azt sem tudják ki volt Nelson admirális, vagy hogy melyik király egyesítette Skócia és Anglia trónját. A brit történelemtanítás jobbára a rabszolgaságról szóló leckével azonosítja a feketék múltját, s ezzel a multietnikus múlt jelentősségét, az angliai kisebbségek brit történelemben betöltött helyét és szerepét is megkérdőjelezi.
Károly herceg már többször a nyilvánossághoz fordult a történelmi tudat torzításai miatt. Anglia egyik legnépszerűbb történésze, Simon Schama pedig kijelentette, hogy legjobb lenne, ha ilyen áron egyáltalán nem tanítanának történelmet a középiskolákban.
A brit tanügyi hatóság legutóbb kidolgozott egy Németország megosztottságától az egyesítésig (1945-1990) című oktatási modult is [How Germany moved from division to unity (1945-2000)], hogy az angol 11 és 14 év közti diákok megalapozottabb képet kapjanak a huszadik századi német múltról.
Ön szerint mit kéne tanulni a történelemórán Németország huszadik századi múltjáról? Itt írja meg nekünk!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
23. A reformáció és a katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Brutális boszorkányüldözésbe torkollott a király rögeszméje a 16. századi Skóciában
- A leves, amely megállított egy háborút
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Példát mutatott a világnak Erdély a vallási toleranciában
- A vallásszakadást szentesítette az első vallásbéke
- Családja a végsőkig ellenezte Szalézi Szent Ferenc papi hivatását
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- A magyar kultúrával ismerkedhettek a washingtoni magyar nagykövetség rendezvényére érkezők 11:20
- A gyilkossági kísérlet után nem sokkal megbocsátott merénylőjének II. János Pál pápa 08:20
- A világ legcsúszósabb anyagaként döntötte meg a Guinness-rekordot Plunkett találmánya tegnap
- Elutasította a kitüntetéseket a modern betegellátás úttörője, Florence Nightingale tegnap
- A mai napig találgatják, hova tűnt Ned Kelly koponyája tegnap
- Puccsal tért vissza a politikába a független Lengyelországot diktároként vezető Piłsudski tegnap
- Elsősorban Sztálinhoz volt hűséges a rettegett Péter Gábor tegnap
- Egy párbaj miatt vált híressé Szindbád alakjának megalkotója tegnap