2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Az autóversenyektől a fronton kilőtt gépkocsikig: ilyen volt a 20. század eleji magyar „autómánia”

2018. május 30. 17:43

Az automobil-forradalom igen hamar – már 1895-ben – elért Magyarországra is. Eleinte igen lassan haladt az ágazat fejlődése hazánkban: a Magyar Automobil Club csak 1900-ban alakult meg, az első automobil-közlekedési szabályok 1901-ben kerültek bevezetésre, de csak Budapest területére vonatkoztak. Előírták a rendszámot, és a speciális bizottság általi forgalomra alkalmasnak minősítést. A maximális sebesség körülbelül 30 km/h volt. 1906-ra nagyjából 200 autó volt Budapesten, vidéken ekkor még mindig alig akadt. Az első világháború kitörésekor már léteztek automobilok a Császári és Királyi Hadseregnél, számuk azonban igen csekély volt. Alább a Fortepan gyűjteményéből láthatnak képeket a gépkocsik háborúban és békében történt alkalmazásáról Magyarországon és a térségben. Ahogy a képeken is látható, a gépjárműveket többnyire magas rangú személyek szállítására, és nem harci feladatokra használták.

 

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. tavasz: Tróntól a Szentszékig
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
9 945 ft 8 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft
Az első magyar autó-kiskocsi verseny 1912. évi VI. 5-8 benevezett Daimler autó, 16 HP magyar karosszériáját készitette Misura Mihály budapesti karosszériagyáros. Volánnál: Vértessy, mellette Baráth Leó. Fotó: Berger Rezső, IV Kossuth Lajos u 1.11/18 HP Renault az első magyar kiskocsi versenyen. 1912. VI. 5-8. Magyar karosszériáját készitette Glattfelder Dezső budapesti autókarosszéria gyáros. Volánnál: Vértes, mellette Cocron János, Helios munkatársa, Atkári István pneu. szerelő. Fiat személygépkocsi az olasz fronton.Első világháborús tisztek gépkocsival.Ford T-modell a VárosligetbenUkrajna, Pidhirci (ekkor Podhorce): II. Vilmos német császár (motoros szemüveggel a hátsó ülésen) hazatéréseUkrajna, Kalus: IV. Károly magyar király a fronton. Steyr Type VII típusú személygépkocsi. Mercedes 24/100/140 LE típusú személygépkocsi Pécs, Rákóczi út 43., Varga Gyula Autókarosszéria- és Kocsigyára, Steyr típusú személygépkocsik karosszéria építésére várva. Városliget, Iparcsarnok, az első önálló magyar automobilkiállítás. Mercedes személygépkocsik Bárdi József standján. Mezőkövesd, Szent László tér, Korona Mozgó és Szálloda (ma Matyó múzeum). Minerva típusú személygépkocsi. Ford T Open Tourer személygépkocsi Erdélyben.Mercedes 8/18 típusú személygépkocsi Sümegen.Szórakozás a perei Bárczay-kúrián.Budapest V. Duna utca, háttérben a Váci utcában a Mercurbank mára lebontott épülete, jobbra a déli Klotild palota sarka látszik. A Salmson típusú gépkocsiban Szmick Viktor, a Magyar Túraút verseny résztvevője. Royal Enfield motorkerékpár és Hispano-Suiza típusú személygépkocsi találkozása. Budapest V. Ferenciek tere (Apponyi tér), hátul a Veres Pálné utca torkolata. Magyar Túraút, Mercedes túraautó a rajtnál.Budapest II. Látó-hegy, Tarján Antal és OM sportkocsija az 1928-as autóversenyen.

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár