A vörösterror 133 napja
Virág Zsolt

Sugárzóan szép kastély: a budafoki Törley-rezidencia

Hazánk legfestőibb kastélyainak egyike napjainkban a főváros XXII. kerületében, az egykor önálló Budafokon (korábbi nevén Promontoron) áll. A rezidenciát a híres pezsgőgyáros, Törley József építtette.

A szabadkai születésű, bácskai földbirtokos családból származó Törley az 1870-es évek második felében a franciaországi Reimsben tanulta meg a pezsgőgyártás fortélyait, majd hazatérve 1881-ben megalapította Magyarország első pezsgőgyárát, amely folyamatosan bővült: 1885-ben már 150 000, 1898-ban pedig már 1 millió palackot állítottak elő Budafokon, miközben a termékeket számos rangos díjjal jutalmazták különböző kiállításokon. Törley a bevételből földbirtokokat is vásárolt, amelyeken a pezsgő alapanyagául szolgáló szőlőt termesztette. A gazdaság fejlesztése terén szerzett érdemeiért I. Ferenc József 1896-ban magyar nemességet adományozott Törleynek „csantavéri” előnévvel.

Törley új kastélyát a budafoki pezsgőgyár feletti domb oldalában, egy nagyméretű teraszon építtette fel.Törley új kastélyát a budafoki pezsgőgyár feletti domb oldalában, egy nagyméretű teraszon építtette fel.

 

A sikeres vállalkozása révén jelentős vagyonra szert tevő és a társadalmi ranglétrán is emelkedő Törley József új kastélyát a budafoki pezsgőgyár feletti domb oldalában, egy nagyméretű teraszon építtette fel két ütemben. A jobb oldalon álló főépület terveit Ray Rezső Vilmos készítette; Sisa József kutatásai alapján tudjuk, hogy ennek építési munkálatai 1899 táján indultak meg. Róth Miksa jegyzetfüzetében fennmaradt egy adat, amely szerint 1900–1901-ben a műhelyéből üvegablakokat szállítottak Törley számára, ezek minden bizonnyal a kastély számára készültek. A rezidencia első formájában 1901-ben már készen állt.

Az építkezés második üteme nem sokkal később kezdődött, ekkor a főépület bal oldalához új oldalszárnyat építettek, amely feltehetően 1904 végére készült el. Egy archív képeslap tanúsága szerint a szintén Ray Rezső Vilmos tervei alapján emelt oldalszárny 1907-ben már biztosan állt.

A teljes cikk a Múlt-kor történelmi magazin 2010. ősz számában olvasható.

Előfizetési lehetőségek

Digitális

Digitális formában
szeretnék előfizetni
a magazinra vagy korábbi
lapszámot vásárolni

vásárolok

Nyomtatott

A magazin nyomtatott
verziójára szeretnék
előfizetni vagy már korábban
megjelent lapszámot vásárolni

vásárolok