Valóban rendelkezett a Harmadik Birodalom „lopakodó” harci repülővel?
2020. február 19. 15:20 Múlt-kor
Korábban
Prototípusok sora
A csupaszárny nagyhatótávolságú bombázó további fejlesztése átkerült a Gotha repülőgépgyárhoz, a türingiai Friedrichrodába.
A következő, két darab Junkers Jumo 004B sugárhajtóművel felszerelt prototípus (H. IX V2 néven) Oranienburgnál fel is szállt 1945. február 2-án, majd február 18-án újabb próbarepülést hajtott végre.
A visszajelzések szerint a repülőgép jól kormányozható volt, leszámítva az oldalirányú stabilitás enyhe hiányosságait.
Reimar Horten az egyik prototípussal (kép forrása: Pinterest)

Utóbbi teszt azonban tragikus véget ért: az egyik hajtómű meghibásodott, a prototípus pedig a tesztpilóta, Erwin Ziller hadnagy minden erőfeszítése ellenére a földbe csapódott – Ziller két héttel később belehalt sérüléseibe.
A nem éppen biztató fejlemények ellenére márciusban a Ho. 229 is felkerült a „vadászrepülő-vészprogram” (Jäger-Notprogramm) listájára, mint gyorsítottan gyártásba helyezendő típus. Még a hónap folyamán megkezdődött a harmadik prototípus fejlesztése, ez immár a Ho. 229 V3 nevet viselte.
A Luftwaffe prioritásai eddigre átrendeződtek: a nagyhatótávolságú bombázók helyett sokkal inkább a Németország védelmét ellátó vadászrepülők minél nagyobb számban való előállítására terelődött a hangsúly, főként a szövetségesekénél ekkor fejlettebb német sugárhajtómű-technológia felhasználásával.
A V3 nagyobb méretű volt az addigi prototípusoknál, a nappali vadászrepülőként bevetni tervezett Ho. 229 A-0 típus majdani gyártási mintájaként tekintettek rá.
A zsákmányolt Ho. 229 V3 prototípus megérkezése az Egyesült Államokba (kép forrása: Wikimedia Commons)
Az erősebb, Jumo 004C jelű hajtóműveket szerelték bele, amelyek tíz százalékkal nagyobb tolóerővel rendelkeztek a 004B típushoz képest. A Ho. 229 V3-mal párhuzamosan folyt a bombázó, éjszakai vadász és kiképző szerepkörre szánt kivitelek fejlesztése is, ezek azonban egyáltalán nem, vagy csak kis részben kerültek megépítésre.
Mindez azonban véget ért 1945 áprilisában, amikor Patton tábornok 3. hadserege elérte a térséget, és a Gotha-gyárban lefoglalták a V3 prototípust, egy Horten-siklórepülővel egyetemben. A szövetségesek a Horten-fivéreket Londonba vitték kihallgatásra, majd szabadon bocsátották őket.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

1956
- A melbourne-i vérfürdő: a medencében bosszultuk meg a forradalom eltiprását
- Puccsal zárták ki pártjából a kommunistákkal való egyesülést ellenző Kéthly Annát
- Százak kivégzését, tízezrek internálását és százezrek megfigyelését hozta az 1956 utáni megtorlás
- 1956 történetét bemutató röplapokból készült adatbázis
- Visszafelé sült el Egyiptom brit-francia inváziója 1956-ban
- A forradalom utcáin: a szabad Budapest mindennapjai 1956 őszén
- 1956-ról megemlékező falfestmény készült a brit fővárosban
- A vidék forradalma tekinthető meg a hétvégén a Szentendrei Skanzenben
- Partizánként a második világháborúban is harcolt 1956 honvédelmi minisztere, Maléter Pál
- Mi mindent építettek az idők során a Városligeti-tóra? 16:09
- Atomreaktor oldhatja meg Amelia Earhart eltűnésének rejtélyét 15:17
- Korszerű, magas felbontású formában mutatják be újra Charlie Chaplin filmjeit 14:17
- Kiválasztották a Notre-Dame újjáépítéséhez szükséges első nyolc tölgyfát 13:02
- Kalapács alá kerül Winston Churchill monogrammal ellátott bársonypapucsa 11:52
- Eleinte február utolsó vasárnapján ünnepeltük a nőket 11:15
- Bethlen Gábor fejedelem török portai követének sírját találták meg Székelyföldön 10:26
- Majdnem csődbe vitte Zeppelin grófot a „repülő szivar” kifejlesztése 07:04