Valóban rendelkezett a Harmadik Birodalom „lopakodó” harci repülővel?
2020. február 19. 15:20 Múlt-kor
Korábban
Prototípusok sora
A csupaszárny nagyhatótávolságú bombázó további fejlesztése átkerült a Gotha repülőgépgyárhoz, a türingiai Friedrichrodába.
A következő, két darab Junkers Jumo 004B sugárhajtóművel felszerelt prototípus (H. IX V2 néven) Oranienburgnál fel is szállt 1945. február 2-án, majd február 18-án újabb próbarepülést hajtott végre.
A visszajelzések szerint a repülőgép jól kormányozható volt, leszámítva az oldalirányú stabilitás enyhe hiányosságait.
Utóbbi teszt azonban tragikus véget ért: az egyik hajtómű meghibásodott, a prototípus pedig a tesztpilóta, Erwin Ziller hadnagy minden erőfeszítése ellenére a földbe csapódott – Ziller két héttel később belehalt sérüléseibe.
A nem éppen biztató fejlemények ellenére márciusban a Ho. 229 is felkerült a „vadászrepülő-vészprogram” (Jäger-Notprogramm) listájára, mint gyorsítottan gyártásba helyezendő típus. Még a hónap folyamán megkezdődött a harmadik prototípus fejlesztése, ez immár a Ho. 229 V3 nevet viselte.
A Luftwaffe prioritásai eddigre átrendeződtek: a nagyhatótávolságú bombázók helyett sokkal inkább a Németország védelmét ellátó vadászrepülők minél nagyobb számban való előállítására terelődött a hangsúly, főként a szövetségesekénél ekkor fejlettebb német sugárhajtómű-technológia felhasználásával.
A V3 nagyobb méretű volt az addigi prototípusoknál, a nappali vadászrepülőként bevetni tervezett Ho. 229 A-0 típus majdani gyártási mintájaként tekintettek rá.
Az erősebb, Jumo 004C jelű hajtóműveket szerelték bele, amelyek tíz százalékkal nagyobb tolóerővel rendelkeztek a 004B típushoz képest. A Ho. 229 V3-mal párhuzamosan folyt a bombázó, éjszakai vadász és kiképző szerepkörre szánt kivitelek fejlesztése is, ezek azonban egyáltalán nem, vagy csak kis részben kerültek megépítésre.
Mindez azonban véget ért 1945 áprilisában, amikor Patton tábornok 3. hadserege elérte a térséget, és a Gotha-gyárban lefoglalták a V3 prototípust, egy Horten-siklórepülővel egyetemben. A szövetségesek a Horten-fivéreket Londonba vitték kihallgatásra, majd szabadon bocsátották őket.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Szovjetunió
- A lettek döntő többsége a függetlenségre szavazott 1991-ben
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához
- Kizárták a pártból az amerikaiakkal barátkozó szovjet katonákat
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését
- A németeket vádolta meg a Szovjetunió a katyńi események után
- Az autogramkérők ostromát is ki kellett állnia Gagarinnak
- Teljes atomleszereléssel válaszoltak volna a szovjetek a „csillagháborúra”
- Fel akarták gyújtani a nyilasok a visszaadott 48-as honvédzászlókat
- Férjét indult megbosszulni a szovjet harckocsizó özvegy
- A tárgyak rejtélyes eredetét is megismerhetik a látogatók az idei Műtárgyak éjszakája fesztiválon 14:20
- Középkori templomrom, puskagolyók és katonák maradványai is előkerültek Visegrádnál 11:20
- Több legenda is elterjedt Ottlik Géza legismertebb művéről 09:50
- Mindvégig a trónra készítette fel gyermekét Zita királyné 09:05
- Huszonöt év telt el, mire elismerték Henri Dunant humanitárius munkásságát tegnap
- A rekordot hajszoló francia pilóták eltűnése ma is a repüléstörténet egyik legnagyobb rejtélye tegnap
- Megvakult egyik szemére a Róma előtt megtorpanó Hannibál tegnap
- A Liszt Ferenc Kamarazenekar izgalmas átiratokkal is készül a jövő évadra tegnap