Részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az első világháborúban is a híres Lajta monitor
2017. április 19. 15:58 MTI
Csütörtöktől ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó. Az immár negyedik alkalommal kiállított egykori hadihajó ünnepélyes megnyitóján Vargha Tamás, a Honvédelmi Minisztérium (HM) parlamenti államtitkára mond beszédet.
Korábban
A Lajta Monitor Múzeumhajón szeptember 20-ig várják a látogatókat. A hajó nyitva tartása a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) nyitva tartásához igazodik, nyári időszakban - hétfő kivételével - 10-18 óráig látogatható. A hajón állandó tárlatvezetést is tartanak. A HIM tájékoztatása szerint a hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás. A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatóak.
A HM HIM háttéranyagában felidézte: a Lajta monitort, 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában. Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák-Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az I. világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban. 1918 áprilisában szerelték le.
A Lajta és testvérhajója, a Maros voltak Európa első folyami monitorai és a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles-rendszerű lövegtornyot építettek. A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista "monitor lázadás" résztvevője és névadója volt. 1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően 1992-ben védett műemlékké nyilvánították és a HM HIM-hez kerül. 2008-ban a „Zoltán Gőzös” Alapítvány kezdte meg szakszerűen a hajó helyreállítását.
2010. augusztus 20-án, a hagyományos Szent István napi vízi parádén tartották ünnepélyes újrakeresztelését, s az akkori honvédelmi miniszter a Lajta Monitor Múzeumhajót a Magyar Honvédség I. Tűzszerész és Hadihajós Ezredének tiszteletbeli zászlóshajójává nevezte ki - idézte fel a HM HIM.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
ősz
Múlt-kor magazin 2013
- A múlt század romkocsmái
- A Romanov-ház utolsó évtizedei
- Udvari bolondok a történelemben
- Száz éve épült a szőnyi álomkastély
- Udvari arcképfestők és fejedelmi modelljeik
- A Magyar Néphadsereg és az Egri csillagok
- A Kennedy-család és az öröklött hírnév
- Nem volt könnyű életük az újkori udvari bolondoknak
- Robert Capa és Magyarország
- Furcsa testi elváltozásokat jósoltak a hosszútávfutás női képviselőinek 16:05
- Lenin születésnapjának évfordulójához időzítették a Szojuz–10 űrhajó első repülését 15:05
- Különleges díszítésű, Mátyás kori misekönyv fakszimilie kiadását mutatták be 13:20
- Kiállításokkal és interaktív programokkal emlékeznek meg Kőrösi Csoma Sándorról Indiában 11:20
- Máig számos rejtély övezi a Húsvét-sziget hatalmas szobrait 09:05
- Egy legenda szerint a mai napig segíti a diákokat Lorántffy Zsuzsanna tegnap
- Szeretett zenélni, de a fizika húrjain Einstein szebben játszott, mint a hegedűjén tegnap
- A Borisz Godunovot állítja színpadra a Magyar Állami Operaház tegnap