Két kiáltvánnyal is kiállt 1956 mellett Albert Camus
2016. január 4. 17:17 MTI
Ötvenöt éve, 1960. január 4-én halt meg Albert Camus Nobel-díjas francia író, az egzisztencializmus egyik legismertebb képviselője. Műveinek fő témái az elidegenedés, az ember elszigeteltsége egy idegen világban, a Gonosz kérdésköre és a halál véglegessége.
Korábban
1913. november 7-én született az algériai Mondoviban. Apja egy évvel később elesett az első világháborúban, spanyol származású anyja ezután takarításból tartotta el öttagú családját. Camus az algíri líceumba járt, de tizenhét évesen betegsége miatt tanulmányait félbe kellett szakítania. Később az algíri egyetemre iratkozott be, s alkalmi munkákból élt. A görög és keresztény gondolkodás kapcsolatait vizsgáló szakdolgozatának elkészítése után tüdőbaját a Francia Alpokban kezeltette - ekkor járt először Európában.
Camus rövid ideig tagja volt az Algériai Kommunista Pártnak és munkásszínházat szervezett. A helyi lapban megjelent cikkei számos olyan konfliktusra hívták fel a figyelmet, amelyek 15 évvel később az algériai polgárháború kirobbanásához vezettek. A II. világháborút már Franciaországban élte át az ellenállás egyik szervezőjeként, tüdőbaja miatt felváltva rejtekhelyeken és szanatóriumokban. 1944-ben Párizsban telepedett le, lektorként dolgozott, de az újságírásról, majd a közéleti tevékenységről is csakhamar lemondott. A színházhoz azonban hű maradt, előadatta saját abszurd darabjait (Félreértés, Caligula, Az igazak), emellett Faulknert, Lope de Vegát és Dosztojevszkijt fordított és adaptált színpadra.
1937-ben jelent meg első könyve, az algériai élményein alapuló novelláskötet. Nevét az 1940-ben írt, de csak két évvel később megjelent Közöny (Az idegen) című regény tette ismertté, melynek központi kérdése az elidegenedés. Legnépszerűbb munkája az 1947-ben napvilágot látott A pestis. Az Oranban játszódó történetben a hangsúly nem a járvány elleni harc kétes sikerén van, hanem a szereplők emberi méltóságán és testvériségén. Camus műveiben annak a meggyőződésének ad hangot, hogy az emberi élet a halál miatt teljesen értelmetlen. Belső vívódásáról így írt: "Azt érzem és tudom, hogy van szívem, hogy létezik. A körülöttem levő világot meg tudom érinteni és tudom, hogy létezik. És itt véget ér minden tudásom. Az összes többi pusztán feltételezés."
Bármennyire is vonzotta a nihilizmus, filozófiájában egyre inkább távolodott tőle, hiszen az erkölcsi közöny taszította. Miután tanúja volt a megszállt Franciaországban történt eseményeknek, az erkölcsi felelősségvállalás módját kereste. "Az élet lehet értelmetlen az egyén számára, de az emberiség és a társadalom nagyobb és jelentősebb, mint egyetlen ember" - írta. Műveinek fő témái az elidegenedés, az ember elszigeteltsége egy idegen világban, a Gonosz kérdésköre és a halál véglegessége.
Camus 1951-ben A lázadó ember című írásában leszámolt a kommunizmussal és a totalitárius diktatúrákkal, magára vonva a baloldali értelmiség ellenérzését. A baloldali értékek mellett azonban kitartott, két kiáltványban is kiállt az 1956-os magyar forradalom mellett. Harmadik, remek technikai megoldásokban bővelkedő regényét, a világ erkölcsi önelégültségét iróniával szemlélő A bukást (1956) sokan félreértették, ezt novelláinak sikere és az 1957-ben neki ítélt Nobel-díj sem tudta vele feledtetni. Camus a kitüntetést biztatásnak vette, úgy érezte, még pályája kezdetén áll, ám már nem sok adatott neki: 47 éves korában, 1960. január 4-én autóbalesetben életét vesztette. 1994-ben megjelent Az első ember című befejezetlen regénye, a kéziratot abban az autóban találták, amelyben az író halálos balesetet szenvedett.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

nácik
- Sorsdöntő hibát vétett Németország a Szovjetunió haderejének alábecslésével
- Emberrablásokkal tarkított ádáz harc folyt a német tudósokért a II. világháború végén
- A Wehrmacht-katonák érkezése után sem állt meg az élet Párizsban
- A francia falu, ahol a megszálló SS-katonák után csak üszkös romok maradtak
- Amikor a nácik tömegmészárlással torolták meg Reinhard Heydrich halálát
- A nácik őrült terve, avagy így éltek volna túszként a zsidók Madagaszkáron
- Taktikus lépés vagy árulás volt Churchill támadása a francia flotta ellen? tegnap
- Bismarck jóslata bevált, vérrel és vassal döntöttek az egységes Németország jövőjéről tegnap
- Mi köze az Eiffel-toronynak és Jules Verne regényeinek a Citroënhez? tegnap
- Évezredes rejtélyeket őriznek a szkíták titokzatos sírhalmai tegnap
- Műholdfelvételek fedhetik fel Kékfogú Haraldr sírhelyét 2022.07.02.
- „Az ember nem arra született, hogy legyőzzék” – az elveszett nemzedék krónikása, Ernest Hemingway 2022.07.02.
- Mindmáig az összeesküvés-elméletek és az UFO-őrület melegágya a roswelli incidens 2022.07.02.
- A csata, ahol centiméterekben mérték a veszteséget: a somme-i vérfürdő 2022.07.01.