Édességekkel küzdöttek a háború borzalmai ellen az amerikai „fánkos babák”
2019. december 6. 11:33 Múlt-kor
Korábban
Mozgó szórakozóhelyek
Kiképzésük befejeztével a nőket Angliába szállították, ahol 1942-től az amerikai csapatok egyre nagyobb létszámban voltak jelen.
Mind 1942 őszén Észak-Afrika, mind később Olaszország és Franciaország inváziója során innen indultak útnak az amerikai csapatok, így eleinte a szigetországban őket elszállásoló támaszpontokon működött az Amerikai Vöröskereszt úgynevezett „Klubmobil Szolgálata”.
A Vöröskereszt „klubmobiljai” átalakított nagyobb méretű civil járművek voltak, amelyek büfével, pihenőtérrel (egyfajta „klubhelyiséggel”), gramofonnal, és egy kávé, valamint a jellegzetes amerikai fánkok előállítására alkalmas miniatűr konyhával rendelkeztek.
Személyzetük eleinte egy brit sofőrből és három „fánkos babából” állt, később azonban már a gépjárművezetést is a női önkéntesek vették át.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
A járművön készített kávé és fánkok mellett a „klubmobilok” bőségesen el voltak látva egyéb édességekkel, rágógumival, cigarettával, könyvekkel, újságokkal és a gramofonon hallgatható, „aktuális” hanglemezekkel.
A járművek látogatása ingyenes volt a katonák számára, bár az ott kapható élelmiszer nem sokáig maradt az.
A háború során a New York-i székhelyű Doughnut Corporation of America nevű fánk-nagykereskedő cég kölcsönözte a Vöröskeresztnek a finomságok gyors előállítására alkalmas masinákat.
E gépek óránként 48 tucat fánkot voltak képesek előállítani, azonban a „klubmobilok” olyan népszerűek voltak, hogy a fedélzetükön lévő egyetlen ilyen gép nem tudott lépést tartani a katonák étvágyával.
A Vöröskereszt végül központi „pékségeket” is nyitott az angliai (és később más európai) bázisokon, hogy biztosan el tudja látni megfelelő mennyiségű fánkkal a katonákat – a Doughnut Corporation of America a háború során összesen 468 fánkgyártó gépet kölcsönzött a szervezetnek.
Egy 1944 végéről származó összesítés szerint az addigra Nagy-Britanniába került 205 amerikai női önkéntes addig több mint 4,6 millió fánkot szolgált fel a csapatoknak.
Míg a korai „klubmobilok” eseti alapon kiválasztott civil járművekből, majd egykori londoni buszokból lettek átalakítva, a normandiai partraszálláshoz 1944 júniusára 100 erre a célra vásárolt és kialakított amerikai GMC teherautót szállítottak Európába.
Ezek tíz csoportban követték aztán az amerikai inváziós erőket (csoportonként nyolc járművel), irányításuk pedig átkerült az Amerikai Vöröskereszttől a szárazföldi hadsereghez.
Az Amerikai Vöröskereszt Klubmobil Szolgálata az európai háború végéig (1945. május 8-9.) tevékenykedett Franciaországban, Belgiumban, Luxemburgban és Németországban, ezt követően pedig fokozatosan csökkentette jelenlétét – 1946-ban még lehetett velük találkozni az Egyesült Államok németországi és angliai támaszpontjain.
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/460e792abeb8e64d7cac3861fb344f11.jpg)
- Engedéllyel hagyhatta csak el a fővárost a jobbágysorból kikerült Táncsics Mihály 20:20
- Még mindig vitatott kérdés, hogy ki a felelős a kassai bombázásért 17:05
- II. Erzsébetet is vendégül látta a 130 éves Gundel étterem 15:05
- Féltek a középkori orvosok, hogy meggyűlölik őket, ha a leprát gyógyítják 14:20
- A magyar kutyafajták kutatását segítheti a Magyar Nemzeti Múzeum új gyűjteménye 13:20
- Kiállítás és pódiumbeszélgetés is várja a látogatókat a Kolozsvári Ünnepi Könyvhéten 11:20
- Csokoládé is hullott az égből a blokád alá vont Nyugat-Berlinre 09:50
- Bálványimádás ürügyén ítélte halálra Pizarro az inka uralkodót 09:05