Marginalizált a történelem a brit iskolákban
2011. március 17. 09:00 The Daily Telegraph
Gyenge a történelemoktatás színvonala és zsúfolt tanrend, így a gyerekek nehezen értik meg a múltat – figyelmeztetett a brit oktatásügyi hivatal.
Korábban
Az Ofsted (Office for Standards in Education, Children's Services and Skills) szerint a történelem „szenved” az általános iskolákban, mivel az oktatók tárgyi tudása elégtelen, s kevéssé aknázzák ki a történelemhez kapcsolódó tantárgyakban rejlő lehetőségeket, ráadásul a középiskolásokat a csökkentett óraszámból fakadó nehézségek is sújtják. A hivatal arra a megdöbbentő következtetésre jutott, hogy Nagy-Britannia az egyetlen olyan európai ország, ahol 13 éves korban megszűnik a kötelező történelemoktatás.
A vizsgálatot a londoni koalíció figyelmeztetése sürgette: a gyerekek ugyanis egyre nagyobb arányban viseltetnek teljes közönnyel a történelem iránt, az órák felületesen érintik VIII. Henriket és Hitlert, mielőtt végleg befejeznék a tantárgy oktatását. A kormány ezért most a Nemzeti Tanterv felülvizsgálatát tervezi, s ki szeretnék jelölni mindazon évszámot, történelmi alakot és eseményt, amelyet minden diáknak meg kell tanulnia.
„Nagyon aggasztó, hogy sok diák nem tudja a történelmet kronologikusan értelmezni, ezáltal nehézséggé válik az események összefüggésben való szemlélete is” – nyilatkozta Nick Gibb oktatásügyi miniszter. „Az is aggodalommal tölt el, hogy a középiskolákban a történelmet ki szeretnék szorítani a tantervekből, vagy egyszerűen általános humán tárgyakba olvasztanák. A tényeket, az évszámokat és a narrációt nem lehet külön-külön megtanulni. Ezek nélkül nem tudjuk összehasonlítani, interpretálni és értékelni múltat, így a mára nézve nem lehet érvényes következtetéseket levonni belőle” – tette hozzá.
A három évet átfogó History For All című projekt 166 általános és középiskolára terjedt ki. Az Ofsted szerint a történelemoktatás az általános iskolák háromnegyedében nevezhető jónak, de a „tanároknak nehézséget okoz a diákok számára a múltról készített mentális térkép létrehozása.” A riport egy olyan iskolát is megemlít, ahol a diákok a római és az egyiptomi korból egyből a Tudorokra, onnan pedig Viktória királynő idejére ugrottak. A helyzet nem sokkal jobb a középiskolákban, itt ugyanis minden ötödik intézményben a történelmet a földrajzzal összevonva, humán tudományként oktatják.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
20. Az 1956-os forradalom Magyarországon
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A mesterek győzték le a tanítványokat a melbourne-i medencében 1956-ban
- Az elsöprő túlerővel szemben sem adták fel a harcot a magyar felkelők 1956-ban
- Kegyetlen megtorlás követte a reményekkel teli forradalmat
- Eredetileg orvosnak tanult Maléter Pál, az 1956-os forradalom honvédelmi minisztere
- A náci hadigépezet megtörése után az 56-os forradalom leverése is Zsukov marsallra várt
- Így működött a kádári megtorló gépezet
- A hagyomány szerint halálában is összekapcsolódott Shakespeare és Cervantes 20:20
- Szenvedéllyel teli tájakat ábrázolt festményein William Turner 15:05
- Első felesége halála után teljesedett ki igazán Rettegett Iván paranoijája 14:20
- Egressy Béni mellett a Fiumei úti sírkert megnyitásárról is megemlékeztek 13:20
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt 09:50
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare 08:20
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin tegnap
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat tegnap