2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

Marginalizált a történelem a brit iskolákban

2011. március 17. 09:00 The Daily Telegraph

Gyenge a történelemoktatás színvonala és zsúfolt tanrend, így a gyerekek nehezen értik meg a múltat – figyelmeztetett a brit oktatásügyi hivatal.

Az Ofsted (Office for Standards in Education, Children's Services and Skills) szerint a történelem „szenved” az általános iskolákban, mivel az oktatók tárgyi tudása elégtelen, s kevéssé aknázzák ki a történelemhez kapcsolódó tantárgyakban rejlő lehetőségeket, ráadásul a középiskolásokat a csökkentett óraszámból fakadó nehézségek is sújtják. A hivatal arra a megdöbbentő következtetésre jutott, hogy Nagy-Britannia az egyetlen olyan európai ország, ahol 13 éves korban megszűnik a kötelező történelemoktatás.

A vizsgálatot a londoni koalíció figyelmeztetése sürgette: a gyerekek ugyanis egyre nagyobb arányban viseltetnek teljes közönnyel a történelem iránt, az órák felületesen érintik VIII. Henriket és Hitlert, mielőtt végleg befejeznék a tantárgy oktatását. A kormány ezért most a Nemzeti Tanterv felülvizsgálatát tervezi, s ki szeretnék jelölni mindazon évszámot, történelmi alakot és eseményt, amelyet minden diáknak meg kell tanulnia.

„Nagyon aggasztó, hogy sok diák nem tudja a történelmet kronologikusan értelmezni, ezáltal nehézséggé válik az események összefüggésben való szemlélete is” – nyilatkozta Nick Gibb oktatásügyi miniszter. „Az is aggodalommal tölt el, hogy a középiskolákban a történelmet ki szeretnék szorítani a tantervekből, vagy egyszerűen általános humán tárgyakba olvasztanák. A tényeket, az évszámokat és a narrációt nem lehet külön-külön megtanulni. Ezek nélkül nem tudjuk összehasonlítani, interpretálni és értékelni múltat, így a mára nézve nem lehet érvényes következtetéseket levonni belőle” – tette hozzá.

A három évet átfogó History For All című projekt 166 általános és középiskolára terjedt ki. Az Ofsted szerint a történelemoktatás az általános iskolák háromnegyedében nevezhető jónak, de a „tanároknak nehézséget okoz a diákok számára a múltról készített mentális térkép létrehozása.” A riport egy olyan iskolát is megemlít, ahol a diákok a római és az egyiptomi korból egyből a Tudorokra, onnan pedig Viktória királynő idejére ugrottak. A helyzet nem sokkal jobb a középiskolákban, itt ugyanis minden ötödik intézményben a történelmet a földrajzzal összevonva, humán tudományként oktatják.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár