Léghajóval kampányoltak Stonehengenél a kamionok ellen
2006. augusztus 23. 12:30
Megismételték a szigetország egyik legfurcsább, éppen százéves tudományos vállalkozását: léghajóval emelkedtek a Stonehenge fölé és pompás légifelvételekkel tértek vissza a földre. Az English Heritage örökségvédelmi kampánya keretében létrejött eseménnyel valójában az 5000 éves kőkör körüli évtizedek óta folyamatosan romló közlekedési viszonyok mielőbbi rendezését sürgetik.
Korábban
Lélegzetelállító látványelemek
A Stonehenge-ről készült első légifotó századik évfordulóján, idén augusztus elején nyílt vándorkiállítás és a megismételt léghajózás az English Heritage kampányának része, amellyel azt szeretné elérni az UNESCO kérésének eleget téve, hogy az örökségvédelmére büszke ország döntéshozói tegyenek végre felelős lépéseket a szigetország legismertebb kőkori emlékének állagmegóvása és legfőképpen a környező táj fenntartása érdekében.
`Az emberi tájhasználat történetileg változó fejlődését rögzítik a Stonehenge környékéről készült légifotók mindennél pontosabban` - magyarázta Dave Batchelor, az English Heritage régésze. `Ennek a történeti tudásnak a birtokában alakítjuk a Stonehenge világörökségi helyszín mindennapi menedzsmentjét, évente többszáz ezer látogató kedvére.`
A száz évvel korábban készült képeket szemlélve valóban kiderül, hogy Stonehenge lényegesen rosszabb állapotban volt egy évszázaddal ezelőtt. A nyugalmas napimádásra érkező turisták szemével nézve azonban roppant nevetséges, hogy a kőkori építményt szinte körbeéri a forgalomtól túlterhelt autópálya. A tervek szerint persze még az is elképzelhető, hogy hamarosan a "Stonehenge élménypark" új látogatóközpontja fogadja a közönséget, amelyből minden harmadik Amerikából jött. Maga az ötlet, hogy egy ősi kőkörnek nyitvatartási ideje is legyen, nyilvánvalóan eléggé sokakat zavar a szigetországi látogatók közül.
A környező táj fenntartásának legkritikusabb eleme a közeli A303 autópálya megnövekedett forgalma, amelyet tervek szerint eléggé drágán be lehet vezetni egy alagútba. A kőkori emlékekkel foglalkozó régészek az eleve túl közelre tervezett autópályát az ősi köveket és környezetét romboló hatásai miatt támadják. Kérdés, hogy egy ilyen beruházás nem veszélyezteti-e egyúttal a környékbeli fa és kő kolosszusok összefüggő rendszerét is.
A területet gondozó English Heritage és a tulajdonosi jogokat gyakorló National Trust mindenesetre a Stonehenge környékén évtizedek óta elrontott közlekedési viszonyok végleges és minden fél számára megnyugtató rendezését szeretné elérni a kőkör tervezett látogatóközpontjának felépítését megelőzően. Az autópálya rendezését jelenleg négy szcenárióval írják le a tervekben:
- Alagút: Korábban az English Heritage, a közútépítők és tudományos szervezetek is támogatták az autópálya másfél mérföldes alagútba helyezésének tervét. Az A303 autópálya forgalma ezzel a Stonehenge alatt haladna el, a jelenleg közvetlenül a műemlék közelében húzódó A344 út pedig megszűnne és füves területet alakítanának ki a helyén. A megvalósítás költségei (510 millió font) az összes felmerült szcenárió költségét meghaladják. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 6/10
- Déli elkerülő út: A forgalmat Stonehenge déli oldalára terelnék veszélyeztetve a környék kőkori emlékeit. Előrejelzések szerint a forgalomból eredő zajterhelés és rázkódás is jelentősen növekedne. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 3/10
- Északi elkerülő: Akárcsak a déli elkerülő esetén, autó- és kamionforgalom vezetne Stonehenge mellett és közvetlen környékén. Az útépítés a környék feltúrásával járna, amely további kőkori építmények (halomsírok, tumulusok, árkok, egyéb régészeti emlékek) feláldozását jelenti. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 3/10
- Lefedett autópálya: Annyiban különbözne az alagúttól, hogy az új autópálya nem föld alatti fúrásokkal készülne, hanem felülről mélyített, majd befedett árokban haladna. Mindez az előrejelzések szerint teljesen tönkretenné a környező tájat. - A megvalósíthatóság valószinűsége: 1/10
Évtizedes sodródás után tehát hamarosan eljön az igazság pillanata, amikor a brit kormányzat dönteni fog Stonehenge sorsáról: vajon fényes elszigeteltségében évente sokszázezer turista zarándokhelyévé válik, vagy az áthaladó gépkocsi- és teherautóforgalom miatti por- és zajszennyezés, illetve egyéb lélegzetelállító látványelemek festenek hátteret az ősi kőkörnek?
Ön szerint mi a teendő Stonehenge-nél? Itt mondja el nekünk!
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
26. Nagyhatalmi konfliktusok 1618–1820 között
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A legitimitás elvére épült a Napóleon legyőzése után Bécsben megszabott új európai rend
- A trónt is szeretői segítségével szerezte meg a kegyencek cárnője, Nagy Katalin
- Bár sokan a halálát kívánták, valószínűleg mégsem mérgezés lett Napóleon veszte
- Hogyan kerültek franciák vagy éppen magyarok az amerikai függetlenségi háború csatatereire?
- Ifjúkorában édesapja halálra ítélte Nagy Frigyest, helyette azonban legjobb barátját végezték ki
- Miért hisszük úgy, hogy Napóleon alacsony volt?
- Miért raboltatott el Napóleon két pápát is?
- Bekerítő manővere miatt fölényesen nyerte Napóleon a „három császár csatáját”
- Lépésről lépésre falták fel Lengyelországot szomszédai a kora újkorban
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap