Bor, ópium és a kereszténység – egy japán vállalkozó gyötrelmei a 17. századból
2018. április 5. 13:10 Múlt-kor
Hoszokava nagyúr minden jel szerint korának egyik éles eszű vállalkozója volt. Bátran vágott neki a Japánban korábban csak külföldről behozott bor készítésének, de az ópiumgyártástól sem rettent vissza, ha éppen úgy ítélte meg, hogy a kereskedők csak rossz minőségű terméket kínálnak.
Korábban
Hoszokava Tadatosi a 17. század eleji Japán egyik befolyásos tartományúra, úgynevezett daimjója volt. Személye néhány évvel ezelőtt került igazán a kutatók érdeklődésének középpontjába, miután kiderült, hogy nagybirtokos számos gazdasági vállalkozásban is érdekelt volt. Hoszokava nagyúr ugyanis nem elégedett meg azzal, hogy a korabeli Japánban egyértelműen luxustermékeknek számító nyugati árukat importálja, hanem több esetben saját maga fogott bele azok gyártásába és értékesítésébe.
Jó példa erre a borkészítés, amelyről a történészek korábban úgy vélték, hogy csak az 1870-es években vált ipari méretűvé a szigetországban. A japánok természetesen már ezt megelőzően is ismerték a bort – sőt, már 15. századi feljegyzésekben is találkozhatunk a népszerű alkoholos itallal –, de azt főképpen a nyugati irányból érkező kereskedők, majd a keresztény hittérítők szállították oda külföldről.
A közelmúlt kutatásai során azonban előkerült egy dokumentum, amelynek tanúsága szerint, Hoszokava nagyúr 1627-ben megbízta egyik hűbéresét, egy bizonyos Taroemont Uedát, hogy készítsen bort a rendelkezésére álló vadszőlőből, majd szállítsa az Edóba (a japán főváros, Tokió régi elnevezése). Az újabb vizsgálatok kiderítették továbbá, hogy ez a parancs aztán évről évre megismétlődött egészen 1630-ig. Hoszokava tehát legalább négy éven keresztül önállóan termelt bort a japán piacra.
Taroemon – aki Hoszokava nagyúr vállalkozásainak valamiféle igazgatója lehetett – minden bizonnyal hűbérurának elégedettségére végezte munkáját, ugyanis hamarosan vazallusi rangra léphetett elő. A feljegyzésekből kiderül az is, hogy Taroemon és emberei nem pusztán a vadszőlő alkoholba áztatásával készítették az Edóba szállítandó italt, hanem fekete szójabab hozzáadásával már ténylegesen erjesztették az egyébként alacsony cukortartalmú vadszőlőt.
Egy 1629-es feljegyzés fényt derített arra is, hogy Hoszokava nem csak bort, hanem ópiumot is gyártott, amelyet a korban elsősorban orvosi célokra – így például altatóként, köhögéscsillapítóként vagy éppen hipnózis elősegítésére – alkalmaztak Japánban. Hoszokava korábban Nagaszaki városából rendelt ópiumot, amelynek minőségével azonban egy 1628-as feljegyzés szerint nem volt elégedett, ezért utasítást adott a termék visszaküldésére.
A borkészítésben jeleskedő Taroemon minden bizonnyal ezt követően kapta meg feladatként az ópumkészítést is. Csapata ebben az évben tavasszal látott hozzá az ópium készítéséhez, ősszel pedig már 1,27 kg-ot tudtak is szállítani belőle Hoszokava részére.
A bor és az ópium mellett a Taroemon vezette gazdaság rendszeresen készített nyugati ételeket és a feljegyzések szerint nyugati órákat is gyártottak. Mindez egyszerre jelezheti a daimjó kulturális érdeklődését, valamint a gazdasági igazgató nyitottságát a különféle innovatív megoldásokra.
A rendelkezésre álló adatok szerint a Hoszokava-bortermelés 1631 körül véget érhetett, ugyanis a következő években már rendszeresen azzal találkozunk, hogy a tartományúr más kereskedőktől rendel saját maga – vagy például 1638-ban katonái – számára bort. Az utolsó ilyen rendelés 1639-ből származik, ezt követően nincs információnk arról, hogy a Hoszokava család ismételten borkészítésre vagy éppen borkereskedelemre adta volna a fejét.
Eme változás okait minden valószínűség szerint a korabeli politikai helyzetben kell keresnünk. Japánban a kereszténység terjedése Xavéri Szent Ferenc 1549-es missziójával vette kezdetét és a szigetországban néhány évtized elteltével már virágzó katolikus közösségek egész sora működött. A 16. század fordulójától kezdve azonban a sóguni hatalom egyre inkább gyanakvóvá vált a keresztényekkel szemben, így egyre szaporodtak a velük szemben elkövetett atrocitások. A tömegessé váló kegyetlen keresztényüldözések végül az 1637 végére jutottak robbanópontra, amikor is Amakusza Síró vezetésével a keresztény japán parasztok fellázadtak, amit aztán a központi kormányzat kegyetlenül levert. A simabarai felkelést követően a kereszténységet betiltották, a portugál hittérítőket és kereskedőket pedig kitiltották az országból – amivel kezdetét vette Japán három évszázados elzárkózása a külvilágtól.
A felkelés alatt az akkor már idős és beteg Hoszokava nagyúr és családja a kormányzat oldalára állt. 1638-ból fennmaradt egy üzenetváltás közte és egy másik tartományúr között, amelyben utóbbi bort szeretett volna rendelni Hoszokavától. A válasz sokatmondó: „Üzentem Nagaszakiba, de minthogy a borról tudvalevő, hogy a keresztény térítésnél használatos, a kereskedők nem árúsítják már többé, nehogy gyanúba fogják őket, mint keresztényeket.” Hoszokava szavaiból világosan kitűnik, hogy mind a nagyúr, mind a kereskedők felismerték, hogy a „keresztény italnak” tartott bor napjai leáldozóban voltak Japánban.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
16. Reformáció és katolikus megújulás
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Színlelt emberrablás mentette meg Luther életét a birodalmi átok kimondása után
- A leves, amely megállított egy háborút
- Saját pénzén, pápai elismerés nélkül alapította meg egyetemét Pázmány Péter
- A kapitalizmus fejlődéséhez is hozzájárultak Kálvin János tanai
- Luther Mártont majdnem agyonütötte egy villám, megfogadta, ha túléli, szerzetesnek áll
- Eleinte nem akart egyházszakadást, később már Antikrisztusnak nevezte a pápát Luther
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Angyalok vagy egy trágyadomb miatt élhették túl a zuhanást a prágai defenesztráció áldozatai?
- Csak híveket akartak toborozni az egyházak a boszorkányüldözéssel?
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap
- Nem a folyó megfelelő részén haladt, ez okozta a Princess Alice katasztrófáját tegnap