Ókori utakat is beépítenek a thesszaloniki metróba
2012. június 27. 11:22 MTI
Egy rómaiak által épített, csaknem kétezer éves főútvonal és egy alatta futó, nagyjából ötszáz évvel idősebb görög út maradványait tárták fel az új thesszaloniki metróvonal építésekor.
Korábban
A márvánnyal kikövezett hetven méteres római útszakaszt a tervek szerint "integrálják" a 2016-ra elkészülő metróhálózatba, így az utasok állandó kiállítás formájában nézhetik meg az értékes leletet. Az építkezési területen kialakított ásatási helyszínt hétfőn vehette szemügyre a nagyközönség.
Az észak-görögországi város kétezer évvel ezelőtti főutcáját alkotó, hatalmas márvány útburkoló kövek egy részét vésett táblajátékok és ló húzta szekerek nyomai tarkítják. A területen különböző eszközök, fáklyák és márványoszlop-talapzatok maradványaira is bukkantak. A régészeti programban részt vevő Viki Tzanakouli szerint a most feltárt római útszakasz nagyjából 1800 éves, míg az alatta felfedezett utat 500 évvel korábban építették az ókori görögök.
"Két egymáson futó utat találtunk, amely rengeteget elárul a város történetéről - mondta a szakember. - Úgy tűnik, hogy az ókori főútvonal és a rá merőleges bekötőút szorosan követik a város modern úthálózatát." A római útszakasz nagyjából hét méterrel a város mostani főutcája, az Egnatia alatt húzódik.
A 2006-ban kezdődött metróépítés egyedülálló lehetőséget nyújt a régészek számára, hogy ásatásokat folytassanak a sűrűn lakott városban, habár ezzel jelentősen hátráltatják az építkezési munkálatokat. A régészeti feltárások és a görög pénzügyi válság miatt az új thesszaloniki metró már így is négyéves csúszásban van.
2008-ban az építkezésen dolgozó munkások több mint ezer sírboltot fedeztek fel. A különböző formájú és méretű sírhalmok némelyike ékszereket, érméket és egyéb műtárgyakat is rejtett. Hasonló nagy volumenű ásatási munkálatokat folytattak az 1990-es években Athénban, mielőtt 2000-ben megnyílt volna a görög főváros új metróhálózata. A tervek szerint az új thesszaloniki metró kezdetben 13 állomással fog üzemelni, majd további tíz megállóhellyel fogják bővíteni a hálózatot.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
19. Magyarország a második világháborúban
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- Olaszország átállása adta meg a löketet Magyarország német megszállásához
- A pokol hajnala: 500 ezer szovjet katona zúdult az erőddé nyilvánított Budapestre
- Ma is rejtély, kik és milyen okból bombázták le Kassát
- A legjobb magyar felszerelés is kevésnek bizonyult a Don-kanyar embertelen viszonyai közt
- Szándékosan hitették el a szövetségesek Kállay Miklóssal a balkáni partraszállás gondolatát
- Sztójay Döme, a magyar Quisling
- "A népirtáshoz időnként elegendő néhány száz pokolian elszánt ember"
- Marhacsordákat is bombáztak a szövetségesek Magyarországon
- "Kétségbe esve várjuk, hogy mi lesz velünk, ha itt ér a tél"
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.