Százéves a sugárhajtás
2010. augusztus 19. 08:19 MTI
Tévhit, hogy a repülőgépeknek sugárhajtóművel való működtetése csak 1944-ben kezdődött. Valójában már 1910-ben: akkor emelkedett ugyanis a levegőbe Párizs mellett a román származású, de Franciaországban tevékenykedő Henri Coanda (1885-1972) kétszemélyes, kétfedelű sugárhajtású repülőgépe.
Korábban
A gép négyhengeres autómotorja nem légcsavart, hanem a legelejére beépített soklapátos légsűrítőt (propellert, ventillátort) forgatott. Az azzal hátrafújt levegő a törzsorrt befedő kettős fémkúp közé áramlott. A két kúp között hátrazúduló levegőbe fecskendezték be és izzószállal lobbantották lángra a benzint. A keletkező forró benzin-levegő keverék nagymértékben kitágult, és a hátrafújt levegővel együtt felgyorsulva áramlott tovább. Ellenereje gyorsította fel aztán a repüléséhez elegendő sebességre a gépet. Ezt a megoldást motorsűrítős gázsugár-hajtóműnek nevezik.
Az egyik sikeres repülés végén a gép a pilóta hibájából kényszerleszállást hajtott végre, és összetört. A balesetben maga Coanda is megsérült, ezért nem repülőként, hanem aerodinamikusként és feltalálóként tevékenykedett tovább. Találmánya azonban 1940-ben újra életre kelt a több száz kilométeres bemutató repüléseket végző olasz Caproni-Campini N.1-es, már modern, mélyszárnyú, kétszemélyes fémrepülőgépben, amelynek légsűrítőjét egy Isotta-Fraschini autómotor hajtotta.
Coanda szabadalmaztatott vízsótalanító eljárást, de tányér alakú repülő csészealjat is, 1930-ban pedig feltalálta a róla elnevezett Coanda-effektust. Méghozzá azt, hogy egy lefele ívelt felület felett a felgyorsított levegő nem egyenesen fúvódik hátra, hanem követi a görbületet, "ragaszkodik" a felülethez.
Az első, szilárd hajtóanyagú (puskaporos) rakétával működtetett repülőgép, az Opel "Kacsa" 1928-ban emelkedett a magasba. A folyékony hajtóanyagot tartalmazó rakétájú Heinkel He-176 - nagy titokban - 1939 júniusában, a gázturbinás sugárhajtású He-178 pedig 1939. augusztus 27-én repült először.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/dd4c71d7e065038ad3ed256b5c105d9a.jpg)
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![Múlt-kor magazin 2010/tél](/ih0Ax/label/.cut-640x400/623.jpg)
tél
Múlt-kor magazin 2010
- Magyar békefenntartók Kínában: haditengerészek a felkelők ellen
- Egy világrekorder magyar stewardess 27 ezer órája a levegőben
- Interjú Oborni Terézzel
- Paraszt Bruegel. Egy holland humanista élete
- Elhurcolva és elhurcolva. Lajos Iván próféciája 1939-ben
- A szovjetterror fehérorosz áldozatai, avagy a Kuropati erdő borzalmas titka
- Anyatejút. A szoptatás kultúrtörténete
- Csellóval a frontra. Egy kalocsai körorvos különleges kalandjai
- Prodam Guidó szenzációs akciója: az első repülés Budapest felett
- Kis híján a világűrben ragadt az első női űrhajós 18:05
- Kockázatos tervei rendre sikerre vitték Nelson admirálist a tengeri csatákban 16:05
- A véres polgárháború, amely megihlette a Sárkányok háza alkotóját 10:30
- Már az 500. kiállítást tartja a népszerű Nyitott Műhely 10:25
- Uralkodására visszagondolva csak nosztalgiát érzett Uganda egykori diktátora 09:50
- A Párt és a forradalom között egyensúlyozva igyekezett konszenzust találni Nagy Imre 09:05
- A Szovjetunió mellett Csehszlovákia és Jugoszlávia felé is jóvátétel terhelte Magyarországot tegnap
- Több ezer embernek kellett elhagynia otthonát a Pinatubo kitörése miatt tegnap