Nyom nélkül tűntek el a gyakorlatozó amerikai repülők a Bermuda-háromszögben
2024. december 5. 09:05 Múlt-kor
„Minden gép sorakozzon fel egymáshoz közel… kényszerleszállást kell végrehajtanunk a tengeren, esetleg a szárazföldön… amikor az egyik gépben kevesebb, mint 10 gallon üzemanyag marad, mindannyian landolni fogunk” – hallhatták a zavaros üzenetet 1945. december 5-én délután 6 óra 20 perckor a Fort Lauderdale-i katonai bázis légiirányító központjának munkatársai.
Egy szállító repülő felszállás közben
Korábban
A kétségbeesett utasítást a négy órával korábban öt TBM Avenger típusú torpedóbombázóval felszálló 19-es repülőraj parancsnoka, Charles C. Taylor hadnagy küldte pilótatársainak, ám mindhiába.
A háromórásra tervezett hadgyakorlat tragédiába torkollott, a repülőgépek nyomtalanul eltűntek. Az esetet a Bermuda-háromszög egyik legnagyobb rejtélyeként tartják számon.
A katasztrófa annak ellenére következett be, hogy a küldetés megfelelően elő volt készítve. Az üzemanyagtartályok tele voltak, a műszerek pedig kifogástalanul működtek. Az időre sem lehetett panasz: a floridai Fort Lauderdale-ben ragyogóan tűzött a nap.
Taylor hadnagy azonban már mintegy másfél órával a felszállás után jelezte, hogy mindkét iránytűje meghibásodott, és fogalma sincs, hogy hol lehetnek.
A repülőraj vezetője tájékozódó képessége elvesztése ellenére sem adta át a parancsnoki pálcát társainak, akik – vele ellentétben – feltételezhetően tisztában voltak azzal, hogy merre járhatnak.
Martin PBM Mariner a levegőben – a mentésre küldött hidroplánnak is nyoma veszett
Az utolsó elkapott rádióüzenet idején a repülőraj feltételezhetően a Bahamáktól északra, és a floridai partoktól keletre járt, ahol kedvezőtlen időjárási körülményekkel szembesültek.
Mivel fogytán volt az üzemanyag, Taylor hadnagy úgy döntött, a hatalmas vihar és az óriási széllökések, valamint a sötétség ellenére kényszerleszállást hajtanak végre a háborgó tengeren. Ez gyakorlatilag egyenlő volt az öngyilkossággal.
Egy Grumman TBF Avenger a USS Yorktown fedélzetén (1943 vége)
A mentésre nem sokkal fél 8 előtt kiküldött Martin Mariner típusú hidroplán a repülőrajhoz hasonlóan nyomtalanul eltűnt. A következő napokban több száz hajó és repülő közel 250 ezer négyzetmérföldet vizsgált át az Atlanti-óceánon és a Mexikói-öbölben, de sem a 27 áldozatot, sem a roncsokat nem találták meg.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
11. A kiegyezéshez vezető út, a kiegyezés tartalma és értékelése
IV. Politikai berendezkedések a modern korban
- Véreskezű zsarnokból Ferenc Jóska – hét évtized „a birodalom első hivatalnokaként”
- A Magyarországgal való kiegyezés felé mozdította el Bécset a königgrätzi vereség
- Külpolitikai kudarcok kényszerítették Bécset a Kiegyezésre
- Deák Ferenc tollba mondta a húsvéti cikket, hogy kézírását se ismerjék fel
- Ferenc József is fogadta az 1849-ben jelképesen felakasztott Andrássyt
- 10 tény a dualizmus kori Magyarországról
- Egyenes út vezetett a kiegyezéstől Trianonig? – az 1867. évi alku 150 év távlatából
- Kossuth a bukás biztosítékát, mások az ország aranykorát látták a Kiegyezésben
- Megoldódott Sisi koronázási fotóinak rejtélye
- Alvilági kapcsolatai miatt az FBI is megfigyelte Frank Sinatrát 09:05
- Juan Diego lett az első indián szent, neki jelent meg a Guadalupe-i Szűzanya tegnap
- 10 tény az ördögűzésről tegnap
- Elviselhetetlen fájdalommal járt a foghúzás az érzéstelenítés feltalálása előtt tegnap
- Magyar forradalom a svéd források tükrében tegnap
- Jeruzsálembe is eljutott a világjáró viking király tegnap
- Légy része a Múlt-kor történelmi magazin csapatának! tegnap
- Betegen állt ki utolsó meccsére a bokszlegenda, Muhammad Ali tegnap