10 tény a kerékpározás történetéből
2024. december 9. 09:49 Múlt-kor
A kerékpárok a 19. század végén a háborúkban is megjelentek. A leghosszabb ideig, 1891-től 2003-ig a svájci kerékpárezred állt fenn.

A brazil hercegek (balról) Antônio, Luís és Pedro hármas tandem kerékpáron száműzetésük alatt, 1891
Korábban
1. A kerékpár ősét, a faszerkezetű, vasalt kerekű, pedál nélküli, a földet taposva hajtott futógépet a német Karl Drais báró találta fel 1817-ben.
2. A Nyugat-Európa mellett Amerikában is elterjedő futógép használatát néhány városban annyira veszélyesnek ítélték meg, hogy betiltották használatát.
3. Egyes források szerint Kirkpatrick Macmillan skót kovács volt az első, aki 1839-ben pedált is szerelt járművére, ám a feltételezést nem támasztják alá megdönthetetlen bizonyítékok.
4. A történelem első dokumentált biciklis balesete 1842-ben történt. A gyalogost elütő „úriembert” – aki bizonyos források szerint maga Macmillan volt – öt schillingre büntették.

5. 1885-ben John Kemp Starley találta fel az első modern kerékpárt, a lánccal és fogaskerékkel felszerelt, hátsókerék-meghajtású, hasonló méretű kerekekkel rendelkező ún. biztonságos biciklit.
Kerékpáros Plymouthban, Angliában, a 20. század elején
6. A világ első kerékpáros versenyét 1868-ban rendezték. A győztes James Moore-nak III. Napóleon adta át az aranyérmet.
7. A kerékpárversenyek 1896 óta minden nyári olimpia programjában szerepeltek. Az 1984-es Los Angeles-i játékok óta a hölgyek számára is rendeznek kerékpáros futamokat.
8. Az 1860-as években Pierre Michaux és Pierre Lallament a pedált az erőátviteli okokból megnagyobbított első kerékhez illesztették. A fából készült, fémkerekű velocipéd a csontrázó becenevet kapta. A csontrázók többségét az első világháborúban fémhulladékként hasznosították.
9. A nagyobb sebesség elérése érdekében egyre nagyobb első kerékkel szerelték fel a velocipédet, amelyet Angliában utólag penny-farthingnak neveztek el. A penny a nagyobb első kereket jelölte, míg a kisebb méretű negyedpennyst jelölő farthing a hátsót.
10. A kerékpárok a 19. század végén a háborúkban is megjelentek. A leghosszabb ideig, 1891-től 2003-ig a svájci kerékpárezred állt fenn.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


hadtörténet
- A britek Washington elrablásával akartak fordítani a háborún
- Jeanne d’Arc küzdelmei
- Kazimierz Pułaski és a Kováts Mihály: „az amerikai lovasság atyjai”
- Ötszáz éve volt a lovagkor utolsó csatája
- Számtalan áldozatot követelt az első világháború legvéresebb ütközete
- Harc minden négyzetméterért: az Ivo Dzsima-i csata tragédiája
- Az első világháború árnyékában: Fosztogatás és rekvirálás az északkeleti hadszíntéren
- Az esélytelenek nyugalmával tartották a védhetetlen Hongkongot a brit katonák
- A sztálingrádi vereséggel végképp szertefoszlott a Wehrmacht legyőzhetetlenségének mítosza
- Különös óceánjáró kenura bukkantak a Chatham-szigeteken tegnap
- Ilyen volt az azték anyák élete tegnap
- Toulouse, a rózsaszín város föld alatti titkai tegnap
- Hruscsov háziőrizetben élte le élete utolsó 10 évét tegnap
- 10+1 tény Dugovics Tituszról tegnap
- A 7000 éves őrlőkő leletek sok mindent elárulnak a neolit emberek életéről tegnap
- A TBC sem állíthatta meg Alexander Graham Bellt a telefon feltalálásában tegnap
- A britek Washington elrablásával akartak fordítani a háborún 2025.03.09.