A francia államvasutak bocsánatot kért a holokausztban játszott szerepéért
2010. november 15. 09:01 MTI
A francia államvasutak (SNCF) – minden jel szerint üzleti megfontolásból – bocsánatot kért vasárnap a II. világháború alatti deportálásokban játszott szerepéért.
Korábban
A kizárólag az SNCF angol nyelvű honlapján megjelent közleményben Guillaume Pepy, a vállalat elnöke úgy fogalmaz, hogy a cég "mélységesen sajnálja és bánja" mindazt, amit a II. világháború idején tett, amikor a Franciaország déli részét igazgató vichyi kormány együttműködött az északi országrészt megszálló Németországgal.
A bocsánatkérésben komoly szerepe lehet annak, hogy az SNCF jelentkezett egy 2,6 milliárd dollár értékű floridai vasúti beruházásra. A holokauszt túlélői megtámadták a Tampát Orlandóval összekötő nagy sebességű vonalra beadott pályázatot. A francia államvasút Kaliforniában is indulni szeretne egy nagy sebességű vasútvonalra kiírt pályázaton, de a helyi törvényhozás az idén elfogadott egy törvényt, amely szerint a 45 milliárd dollár értékű pályázatra jelentkező vállalatoknak számot kell adniuk arról, hogy részt vettek-e a holokauszt áldozatainak szállításában.
Az SNCF – mint elnökének nyilatkozata elismeri – 76 ezer francia és más országból való zsidót szállított németországi haláltáborokba. Guillaume Pepy azt állítja, hogy a cég parancsra cselekedett, s "a nácik és francia kollaboránsaik döntöttek a szerelvények összeállításáról, a vagonok típusáról, s még a vonatok menetrendjéről is".
Három évvel ezelőtt az SNCF megtámadott egy bírói döntést, amely szerint kártérítést kellett volna fizetnie a deportáltak családtagjainak, s a fellebbezés sikeres volt. Franciaország ötven éven át tagadta, hogy bármilyen szerepe lett volna a holokausztban, s elsőként Jacques Chirac államfő mondta ki 1995-ben, hogy a vichyi kormányzat intézkedései miatt Franciaország is felelős a II. világháború alatt zsidók ellen elkövetett bűnökért.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
7. Életmód és mindennapok a Kádár-korszakban
II. Népesség, település, életmód
- A magyar-román diplomáciai kapcsolatok megszűnésével fenyegetett Ceaușescu falurombolási terve
- Lelkiismereti és erkölcsi kérdésnek tekintette az amerikai elnök a Szent Korona visszaszolgáltatását
- Mit keresett Fidel Castro 1972-ben Budapesten?
- A Népliget és a Margitsziget is szóba került, mint az Úttörővasút lehetséges helyszíne
- Ilyen az, ha csináljuk a fesztivált – koncertfotók a ‘80-as évekből
- Ledobni a vörös nyakkendőt – ilyenek voltak a szocialista úttörőtáborok
- Kilincs a túloldalon
- Az én 89-em
- Benzininjekció, néma talpak és Mengele – ártatlan volt-e Tóth Ilona?
- A maffia információi segítették a szövetségeseket a szicíliai partraszállásnál 09:05
- Hiába szereztek fegyvereket, mégsem tudtak megszökni a rabok az Alcatrazból tegnap
- Több ezer harckocsit és repülőgépet vetettek be a szovjetek Berlin elfoglalásához tegnap
- Dél-Amerikába kalauzolja a látogatókat fotókiállításain a Néprajzi Múzeum tegnap
- A festészet mellett a háború művészete is foglalkoztatta Leonardo da Vincit tegnap
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket tegnap
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága 2024.05.01.
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont 2024.05.01.