Környezeti katasztrófát okozhat Hitler tengeralattjárója
2006. december 21. 14:00
Betonszarkofággal borítanak be egy 61 évvel ezelőtt elsüllyedt tengeralattjárót az Északi-tenger mélyén, mivel annak rakománya súlyos környezetszennyezést okozhat.
Korábban
62 évvel ezelőtt a kieli kikötőből Hitler utasítására indult útnak az U-864-es német tengeralattjáró. A búvárhajó titkos küldetésben járt: a Caesar hadművelet célja az volt, hogy megpróbálják elodázni a háború végét. Hitler ugyanis azt tervezte, hogy egy teljesen új, sugárhajtású Messerschmidt-motorral (Jumo 004), és a V2-es rakéták ballisztikus irányítórendszerével segít a japánoknak visszaszerezni azok légifölényét a Csendes-óceánon, így az Egyesült Államok majd arra kényszerül, hogy csapatait kivonja Európából.
A Bletchley Park brit kódfejtői azonban a birtokukban lévő Turing-bombákkal megfejtették a titkos akció részleteit, és egy V-osztályú tengeralattjárót, a HMS Venturert indították útnak a Shetland szigetekről, hogy elfogja a Bergen felől épp délre tartó német hajót. A Venturer a vadászat során nem használhatott hangradart, nehogy azzal is elárulja saját pozícióját, ám a német hajó így hamar kicsúszott az üldőző karmaiból.
Emiatt kénytelenek voltak a szonárhoz fordulni, és 1945. február 9-én nem sokkal reggel 9 óra után a Venturer észlelte a német hajó motorzaját, majd periszkóppal is sikerült bemérni azt. A Venturer három óra alatt cserkészte be a 87 méter hosszú német tengeralattjárót, azonban az cikk-cakkban haladt, és így nehézzé tett a célzást. Launders ekkor kockáztatott, és hajója négy torpedóvetőjéből egyszerre tüzelt: a németek lehetséges útvonalának megbecslése után 17 másodperceként tüzelt rájuk. A torpedóknak két perc kellett a célpont eléréséhez: az első három nem talált, ám a negyedik kettétörte a német hajót.
Az U-864 ezután 2003-ig zavartalanul hevert a norvég partok közelében 152 méter mélyen, Fedje szigete mellett. Ekkor a norvég haditengerészet találta meg, és a vizsgálatok során derült ki, hogy hatalmas gondot okozhat a hajó másodlagos rakománya, a hajótörzsbe tett 1857 tartály, amely összesen 65 tonna, fegyvergyártáshoz használt higanyt tartalmaz. Ezek közül vízalatti robotokkal sikerült kiemelni egyet, és akkor állapították meg, hogy a tartályok fala egy milliméternél is vékonyabb, így bármelyik pillanatban a tengerbe ömölhet a rakomány.
A hatóságok ekkor riadót fújtak, a higany tengerbe kerülve ugyanis beláthatatlan környezeti károkat okozna. A területen egyelőre megtiltották a hajózást és a halászást, kérték a lakosságot, hogy az ott kifogott halakat ne fogyasszák. A hajótestből egyelőre nem tudtak mintát venni, ugyanis a robotok mozgása közben az egész hajótest megremegett.
A közeli sziget lakói persze azt szeretnék, ha az egész hajót elvinnék tőlük, de a hatóságok szerint egy efféle művelet túl kockázatos lenne, hiszen a torpedókat is tartalmazó hajó felrobbanhat, és a tartályok tartalma könnyen kiszabadulhat. Az egyetlen lehetőség egy különleges víz alatti betonszarkofág elkészítése maradt: az első lépésében a tengeralattjárót 100 ezer köbméter homokkal és sóderrel borítják be, majd közel 12 méter beton következik. Mindez nagyjából 3 milliárd forintnak megfelelő összegbe kerül.
A különleges sír méltó nyughelye lehet a hajótestben maradt legénységnek is - állítják a szakemberek. És Ön mit gondol?
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
20. Az 1956-os forradalom Magyarországon
VI. Nemzetközi konfliktusok és együttműködés
- A mesterek győzték le a tanítványokat a melbourne-i medencében 1956-ban
- Az elsöprő túlerővel szemben sem adták fel a harcot a magyar felkelők 1956-ban
- Kegyetlen megtorlás követte a reményekkel teli forradalmat
- Eredetileg orvosnak tanult Maléter Pál, az 1956-os forradalom honvédelmi minisztere
- A náci hadigépezet megtörése után az 56-os forradalom leverése is Zsukov marsallra várt
- Így működött a kádári megtorló gépezet
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap