A leghíresebb keleti gyors nyomvonalán
2006. május 4. 13:30
Az Orient Expressz kifejezés hallatán mindenkinek a luxus, vagy Agatha Christie detektívregénye jut az eszébe. 1883-as elindulása óta üzletemberek, politikusok, ügynökök és különböző vérmérsékletű hölgyek sokasága élvezhette a kocsikban uralkodó pompát.
Maharadzsák és marsallok a történelem vonatán
A játék helyes válaszai voltak: 1., Soroljon fel két színészt, akik az Orient Express gyilkossága kapcsán Hercule Poirot bőrébe bújtak! Albert Finney és Alfred Molina, mert Suchet csak jövőre utazik majd a híres vonaton 2., Melyik híres amerikai western mutatja be az amerikai kontinentális vasútépítést? Volt egyszer egy vadnyugat, Az acéllovas Köszönjük a megfejtéseket, a nyerteseket e-mailben értesítjük. |
Nagelmackers a Balkán más részeit is bekapcsolta a nyomvonalba, ennek a kialakítása azonban komoly nehézségekbe ütközött. Például 1891. május 3-án Isztambultól nem messze a kocsikat és az utasokat kirabolták, utóbbiak közül néhányat túszként magukkal is hurcoltak. 1899-ben egy törökországi híd szakadt le a szerelvény alatt, szerencsére senki sem halt meg. (Az üzemeltető Wagon-Lits társaság ezt reklámként ügyesen ki is használta.) A korai éveket az alapító 1905-ben bekövetkezett halála zárta le.
Az expressz históriájának aranykorában számos előkelő utast szállított. Az utasok között egy maharadzsát is találunk, akinek kedvéért a kocsikat teljesen át kellett alakítani. A XX. század elején a járműparkot is felújították, a kocsikban előkelő szalonokat hoztak létre. A kor egyik leghíresebb asszonya, Mata Hari is élvezhette az ezekben rejlő lehetőségeket. Az első világháború sanyarú helyzetbe hozta a vasúttársaságot, talán az jelenthetett számukra némi elégtételt, hogy Foch marsall és a szövetségesek képviselői a 2419. számú étkezőkocsiban fogadták el a német fegyverletételt.
A kapitalista luxus mételyének tartották
A második világháború kitörésével a luxusutaknak is vége szakadt. Az Orient Expressz hadivonattá vált, külföldi diplomaták - így Raoul Wallenberg is - külön engedéllyel használhatták. A világégés után megkezdődött a szétszórt kocsik felkutatása, és megsemmisült berendezések pótlása. A keleti és a nyugati tömb szembenállása ahhoz vezetett, hogy a kommunista államok visszavonták a működési engedélyt "a kapitalista luxus mételyére" hivatkozva. A sugárhajtású repülőgépek megjelenése már egy új korszak beköszöntét jelezte. Ez azonban nem tudta pótolni az Orient Expressz egyedi hangulatát.
A szerző külön fejezetben tárgyalja a használatban lévő kocsikat. Megismerkedhetünk gyártásuk történetével, felszereltségükkel, kialakításukkal. A rövid kronológia segítségével a főbb események nyomon követhetők. A kötetet jól válogatott fekete-fehér képek illusztrálják.
Anthony Burton: Az Orient Expressz története 1883-tól 1950-ig. Ford.: Erdős Zsolt. Budapest, 2005. Magyar Könyvklub
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 19:05
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 17:44
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra 14:20
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla 09:50
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére 09:05
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött tegnap
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco tegnap
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein tegnap