Az első aranykor: Budapest a századfordulón és a millennium idején
2020. július 6. 16:49 Pesti Monika
Korábban
A Nagykörúti villamos
„A főváros ismét egy nevezetességgel gazdagodott: villamos vasútja van. Egy ideig csak próbaképen rövid darabon, az osztrák-magyar államvasút pályaházától a királyutczáig van kiépítve, de reméljük, nemsokára körül fogja futni a várost a nagy körút egész hosszában” – tudósított a Vasárnapi Újság 1887. december 4-én.
A villamos annak idején még nagyon szokatlan jelenség volt: „A villamos vasút még a tudomány emberére nézve is meglepő valami. Látszólag nem hajtja semmi. Ló nem húzza, gőzgép nincs elébe fogva, nem fűtik, nem etetik, csak magok az utasok kocsijai vannak egymás mellé kapcsolva, és mégis gyorsan, egyenletesen szalad az egész.”
A város belterületén a Fővárosi Közmunkák Tanácsa a felsővezeték építéséhez nem járult hozzá, ezért más megoldást kerestek. Felmerült a bécsi villamos példája, ahol az áramot maguk a sínek vezették, ez azonban balesetveszélyes lett volna, a sínek korláttal való elkerítését pedig zavarónak találták. Ezért egy egészen új rendszert dolgoztak ki: „A villamos áramot egy vasrúd vezeti, mely a földbe van sülyesztve (…). A kocsiból egy pózna nyúlik le, s a sin között leér egészen ehhez a vasrudhoz, s onnan a villamosságot a kocsiba vezeti.”
Az Andrássy út és a kontinens első földalattija
A belvárost a Városligettel összekötő sugárút gondolata már a reformkorban felmerült. A Király utca biztosította a kapcsolatot a Városliget felé, de kisiparos-kiskereskedő világával nem felelt meg a kor elképzeléseinek. Jól érzékelhetjük ezt a Vasárnapi Újság cikkéből is: „Lesz tehát egy út mégis a városligetbe, melyen a szabad levegőt kereső városi ember nem fog a sajtos boltok és nyersbőr-raktárak illata által szagérzéke ellen intézett attentátumoknak kitétetni.”
A Sugárút építését későbbi névadója, Andrássy Gyula is támogatta, aki személyesen is láthatta a párizsi nagy városépítési műveleteket. A munka bontásokkal kezdődött, amit a már idézett cikk szerint csak üdvözölni lehetett, mivel „a legrondább házak tömkelege” állt itt. Az Andrássy utat az Oktogon és a Körönd osztja három szakaszra. A legbelső részén többemeletes épületek állnak, a középső szakaszon már szervizutak és fasorok is vannak, az út legkülső részén pedig a zárt sorú beépítés előkertes villáknak adja át a helyét.
Az Andrássy út kiépülése után felmerült a tömegközlekedés kérdése is. A felszíni megoldás ellen szólt, hogy úgy gondolták, „az Andrássy-utat előkelő jellegétől megfosztani nem szabad és azt sétakocsikázásnak és a sport egyéb nemeinek kell fönntartani”. Ezért földalatti vasút építését határozták el a kontinensen elsőként. Egy teljesen új konstrukciót alakítottak ki: míg a londoni földalatti 25-30 méter mélyen haladt, a budapesti közvetlenül az utcaszint alá került, hogy a fárasztó lépcsőmászást a minimálisra csökkentsék.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
22. A középkori egyház
V. Politikai intézmények, eszmék, ideológiák
- Bűnösök tértek jó útra és régi ellenfelek kötöttek barátságot Sziénai Szent Katalin szavainak hatására
- Nem a vallási ellentétek okozták VIII. Henrik szakítását Rómával
- Hogyan lett a középkor a sajtkészítés virágkora?
- Ahol a püspök felügyelte a legjobb bordélyházakat: a középkori London alvilága
- Állam az államok felett – így épült ki a középkori egyház hatalma
- A társadalmi homogenizáció véres eszköze – így született az inkvizíció
- Démoni kísértések – így éltek a korai kereszténység sivatagi remetéi
- Válás és vallásszakadás – így született meg az anglikán egyház
- Tiltott játékok, alkímia, érvágás: ilyen volt az oxfordi egyetemisták élete a középkorban
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle 16:05
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter 15:05
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap