A kamikaze története
2025. október 13. 14:05 Múlt-kor
A kamikaze hadműveletek a Japán Birodalom kétségbeesett válaszát jelentették a szövetségesek túlerejére a második világháború végén. Fiatal pilóták ezrei indultak öngyilkos küldetésekre, hogy gépeikkel csapódjanak be az amerikai hadihajókba. A becsület, a hazaszeretet és a kilátástalanság egyaránt ott volt minden bevetés mögött.

Mitsubishi Zero A6M5 kamikazerepülő támadása a USS White Plains amerikai hadihajó ellen
Korábban
A kamikaze ötlete: a végső, kétségbeesett javaslat
1944-ben, amikor Japán katonailag már szinte összeomlott, Eiicsiró Dzso (Eiichiro Jo) kapitány levelet írt a parancsnokságnak: „Már nincs idő közönséges eszközökkel elpusztítani az ellenséget. Állítsanak fel különleges légi egységet, amelynek pilótái az ellenséges hajókra vetik magukat.”
Célja az volt, hogy a fölényben lévő amerikai haditengerészet ellen ismét egyensúlyt teremtsen. A javaslatból rövidesen megszületett a kamikaze egységek rendszere – Japán utolsó, tragikus fegyvere.
A háború végéig a kamikazék 34 szövetséges hajót süllyesztettek el, 368-at megrongáltak, és 9700 halálos áldozatot követeltek. A japán oldalon több mint 4000 pilóta vesztette életét.
A háború lezárásakor, 1945. szeptember 2-án, amikor a Missouri csatahajón aláírták a japán kapitulációt, a hajó testén még ott tátongtak a kamikaze-támadások sebei. A japán vezérkar egyik vezetője, Onisi Takidzsiró (Takijiro Onishi) ellentengernagy – a kamikazék atyja – aznap este öngyilkosságot követett el, követve a saját katonái sorsát.
A kamikaze születése Rabaulban
A legpusztítóbb kamikaze-támadás 1945. március 19-én történt. Egy japán gép az Okinava közelében állomásozó USS Franklin repülőgép-hordozónak csapódott. A robbanás láncreakciót indított el a bombákkal megpakolt hangárban. Öt perc alatt 800 amerikai tengerész és a japán pilóta is életét vesztette. Az esemény az amerikai haditengerészetet is megrázta – ilyen pusztítást még ők sem tapasztaltak.
Az ötlet 1943 végén, Rabaulban született meg. A japán légierő képtelen volt felvenni a harcot a szövetséges bombázókkal. Teraoka Kimpei admirális, aki később a kamikaze egységek megszervezéséért felelt, így emlékezett vissza: „Az öngyilkosság, mint szolgálati kötelesség gondolata a fronton lévő katonák hazafias felindulásából született, akik felismerték, hogy Japán számára a háború kritikus szakaszába ért.”
A terv megvalósításával Onisi Takidzsiró ellentengernagyot bízták meg, aki felismerte: Japán repülőgépei és erőforrásai már nem versenyezhetnek az amerikai hadigépezet erejével. Az első bevetésre 1944. október 25-én került sor. Arima Maszafumi admirális (Masafumi Arima) vezette az egységet, aki saját gépével csapódott az ellenséges hajónak. Ekkor jelent meg először a háború egén a rettegett kamikaze. Aznap és a következő három napban tizenhét szövetséges hajót pusztítottak el vagy rongáltak meg.
A becsület ára: Yukio Seki és társai
Teraoka admirális így írt az első önkéntesekről: „Önfeláldozó hősök voltak, lángoló lélekkel és rendkívüli bátorsággal.” Közülük az egyik legismertebb Szeki Jukio (Yukio Seki) hadnagy volt, 23 éves tengerésztiszt. Frissen házasodott, mégis önként jelentkezett a kamikaze egységbe. 1944. október 25-én a Shikishima-kommandó élén indult bevetésre. Gépével az ellenséges hajók közé zuhant – ez volt az első sikeres kamikaze-támadás. A kabinjában egy hajtincset hagyott hátra feleségének.
Hasonló sors várt Uemura zászlósra is, aki búcsúlevelében négy hónapos lányának írt: „Ha látni szeretnél, menj el a Jaszukuni-szentélybe. Ott leszek a szívedben.” Másnap ő is gépével együtt csapódott be és halt meg, amikor kamikaze-támadással megsemmisített egy amerikai hordozót.
Onisi Takidzsiró szoros kapcsolatban maradt önkénteseivel. Mindig jelen volt indulásukkor – ezért hívták a „kamikazék atyjának”. Az első generáció tagja volt Ohta Micuo (Mitsuo Ohta) is, aki később megalkotta az „Ohka” („Cseresznyevirág”) nevű, kizárólag kamikaze-bevetésekre tervezett repülőgépet.
Fiatal életek a halál árnyékában
A kamikaze-egységekhez százával érkeztek önkéntesek a japán egyetemekről. Az átlagéletkor 19 év volt, a legfiatalabb pilóta mindössze 17.
Számukra természetes volt, hogy életüket adják hazájukért. Úgy hitték, ezzel nemcsak Japánt, hanem becsületüket is megmentik. Áldozatuk azonban hiábavaló volt: Japán veresége elkerülhetetlennek bizonyult.
A kamikaze hadműveletek a háború kétségbeesett pillanataiból születtek, és örökre a történelem részévé váltak. A pilóták, akik önként vetették magukat a halálba, nemcsak katonák voltak, hanem tragikus hősök is – a becsület, a hűség és a remény utolsó szimbólumai egy bukásra ítélt birodalomban.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

Városliget
- Városligeti promenádok
- Megjelent a Városliget történetét bemutató könyv
- A Városliget jegén könnyedén szerelemre lobbanhattak a pesti fiatalok
- SZAVAZZ A LIGETBUDAPEST.HU-RA AZ „ÉV HONLAPJA" PÁLYÁZATON!
- Három kategóriában díjazták a Magyaroszág 365 fotópályázat alkotóit
- Magyarország állatvilágát bemutató szabadtéri fotókiállítás nyílt a Városligetben
- Nagyon hamar a biciklisek népszerű célpontjává vált a Városliget
- Még ebben az évtizedben megnyílhat az Új Nemzeti Galéria a Városligetben
- A legválságosabb időket is átvészelték a Városligetben megtartott árumintavásárok
- Különös viking sír Norvégiában 18:05
- Ősi hitvilág a natufi kultúrából 16:05
- Sárkányok Kabul felett - A Sámán Pajzs hadművelet nyomában 15:30
- 3600 éves bronzkori metropoliszt tártak fel a kazah sztyeppén 14:05
- Napóleon és Kuba: egy halotti maszk rejtélyes története 12:05
- Fejezetek egy pompeji-i gyorsétterem történetéből – egyiptomi kerámiaváza került elő a romok közül tegnap
- Arábia – az ősi illatok földje tegnap
- Léteztek-e női gladiátorok az ókori Rómában? tegnap













