A sör mint az idegenforgalom része Csehországban
2010. augusztus 25. 10:14 Tordai Rita
Korábban
A sznoboknak is kedveznek
Végül essen szó a cseh sörmarketing egy egészen sajátos, meglehet, egyenesen a sznobizmusra építő fogásáról is. A sörről tudjuk, hogy sokoldalú és finom ital. De ki gondolná, hogy az iváson kívül még mi mindenre használható, ha úgy akarjuk? Csak futólag említem pl. a sörsampont: (kép söralapú kozmetikai termékcsaládról) nem biztos persze, hogy jó ötlet a másféle hasznosítás, mint az ivás, de az kétségtelen, hogy reklámfogásnak kiváló ez is.
Amiről azonban hosszabban szót ejtenék, az nem a sörsampon. Hanem az, hogy pl. egy alig 1300 lelkes csehországi faluban a látogatók nemcsak ihatják a habzó nedűt, de — ha akarnak — meg is fürödhetnek a sörben. „Mivel van sörünk és van termálvizünk is, eszünkbe jutott, hogy miért ne csinálhatnánk sörfürdőt?” — emlékezett vissza Mojmir Prokes szállodaigazgató arra, honnan jött az ötlet. Aki 20 euro fejében belépőt vált a sörfürdőbe, mellé egy korsót is kap, ami természetesen nem üres, hanem jóféle sör habzik benne.
De hasonló örömökkel szolgál a már említett Hodovár sör szűkebb hazája is: Hodova Plana városa. Itt van sörfürdő, sörmasszázs és sörpakolás is, ami vélhetően egyedülálló szolgáltatáscsomag. (kép a sörfürdőről) Ez a világ első olyan egészségügyi központja ugyanis, ahol mindent sörrel kezelnek, mégpedig egy családi sörfőzde keretein belül. Itt még a kozmetikai kezelések is sörrel történnek. A hölgyeknek jelzem, hogy állítólag a sör szépíti a bőrt, bár az urak bizonnyal úgy vannak vele, hogy mégiscsak belülről jobb a sör, mintsem kívülről. (kép két úrról, akik szerint kívülről és belülről egyszerre hatásos) Valóban, hét hatalmas medence tele sörrel várja az abban úszni vágyókat, a medencék mellett pedig bárpultok is működnek, ahol természetesen sört lehet inni. A fürdő tulajdonosai hittel vallják: a sör sok betegségen, főleg bőrpanaszokon segíthet. A korántsem hagyományos, ám a sör régi gyökerű tradíciójára építő wellness központ 2006 tavasza óta kínál vendégeinek ilyen sörös fürdőkúrát.
Ez ismét arra példa, hogy egy hagyomány megújul: a sörfőzés régi foglalkozás, népszerűsége töretlen, ám felgyorsult 21. században. Mint láthatjuk, egészen furcsán is hasznosítják a sört, új utakat törve. Van azonban ezen a helyen vizes fürdő is, de a sört ott sem mellőzik: a vizet sörélesztő-kultúra és szárított morzsolt gyógyfűkeverék hozzáadásával gazdagítják, felszínét karamellszínű sörhab borítja, a levegőt pedig barnasör illata tölti be. De lehet igazi sörfürdőt venni kádban is, itt 34 fokos folyadékban lehet ázni, aminek a legfontosabb adalékanyaga a sötét színű ún. fürdősör, amelyet a titkos, eredeti recept szerint kizárólag a Hodovár családi sörfőzde fő-sörfőzője készít hagyományos eljárással — legalábbis a reklám szerint.
Ehhez a fürdőkúrához egy pohár pasztőrözetlen Szkalni Lezsák sört is ajánlanak, amely állítólag az emésztőrendszerre jó hatással bíró élesztőkultúrát tartalmaz. A test és a lélek pihenését szolgálja egy újonnan épült szálloda is, amelynek éttermében, a Ve Skále-ban a vendégek megkóstolhatják a történelmi receptek alapján készített cseh ételkülönlegességeket. Érdemes figyelni rá: folyamatosan hangsúlyozzák még a modern, új keletű szolgáltatások esetében is a hagyományokat, a történeti tradíciókat. Ez kiválóan példázza a múlt ápolásának, emlékének fontosságát. Összességében azonban a sörfürdő és a többi érdekesség már a sör felhasználásának — megítélésem szerint — szélsőséges módja, igaz, kellő humorral is lehet közelíteni hozzá. Ahogy egy hozzászóló kommentálta a sajátos wellness központ hírét: „Jó lenne kipróbálni ezt a sörös dolgot, csak utána mindenki azt hinné, hogy kocsmából tartunk hazafelé, pedig csupán fürödtünk egy jót.”
Összefoglalóan azt mondhatjuk el, hogy Csehország kiválóan épít arra, hogy a szélesebb európai köztudatban is a sör hazájaként él. Láthattuk, hogy egészen furcsa eszközökkel is népszerűsítik a sört, de a turistákat éppúgy várják a nagy sörgyárak, mint az apró családi serfőzdék, nem csak kiváló termékeikkel, de a múltjukat és működésüket bemutató múzeumokkal is. Ami azonban közös: a kiváló minőség és a hagyományok hangoztatása, tisztelete, bár nem elzárkózva azonban az újításoktól sem. De alapvetően mind a hazai, mind a külföldi reklámnak a tradíció az alapja. A magam részéről azzal zárnám ezt az írást, hogy sörfürdő ide, sörsampon oda, nem véletlenül az, hogy a sört isszák. Hrabalt idézve: „A máj el van gyötörve, de azok a gyönyörű vesék!” Nos, a májat — ha mértékkel fogyasztunk — nem kell elgyötörni. A sör kultúrájának ez is része, ezt ne feledjük el.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nácik
- Diplomácia helyett megszállással válaszoltak a németek a jugoszláv puccsra
- Katonai esély sem volt rá, hogy megakadályozzák a német csapatok bevonulását
- Újabb lépés a diktatúra felé: a Reichstag felgyújtása
- Kilencszáz nap rémálom – 80 éve ért véget Leningrád ostroma
- Nem hiába kapta a „Lucky” becenevet a jég hátán is megélő New York-i maffiavezér
- Bizalmatlansággal és németbarátsággal kellett megküzdenie a II. világháborúból kilépni akaró miniszterelnöknek
- Óriási reklámkampány készítette elő a millenniumi ünnepségeket 09:05
- Bemutatásakor megosztotta a közönséget a ma remekműnek tartott Figaro házassága tegnap
- Katonái tisztelték és szerették a szigorú, de megfontolt Wellingtont tegnap
- Ártatlannak vélte XIV. Lajos az őt megmérgezni kívánó szeretőjét tegnap
- Szerte a világon tüntettek a nyolcórás munkanap bevezetéséért május 1-én tegnap
- Elaludt a Vígszínházat megnyitó Jókai-darabon Ferenc József tegnap
- Brit technológiára is szükség volt a Magyar Televízió adásainak elindításához tegnap
- Landerer Lajost bízták meg az első Kossuth-bankók kinyomtatásával tegnap