2024. őszi különszám: Ármány és szerelem a Fehér Házban
ITT vásárolhatsz termékeinkből

A sör mint az idegenforgalom része Csehországban

2010. augusztus 25. 10:14 Tordai Rita

Sörfesztiválok

De ne gondoljuk, hogy csak az úgymond nagy sörgyárak rendelkeznek kiváló reklámmal. Cseszki Krumlovban dokumentáltan pl. 1336 óta főznek sört. A leghíresebb helyi sör az Eggenberger, amit a Schwarzberg család vett át az Eggenberg családtól, annak kihalása után (tőlük ered a sör neve). (kép sörfőzde) Jellemző, hogy ennek a sörfőzdének is háromnyelvű, profin szerkesztett honlapja van. A megfelelő reklám, marketing tehát nem a sörgyár nagyságától függ.

A többnyelvű ismertetők már jelzik: a cseh sör marketingje a külföldi látogatókat is megcélozza. De természetesen a reklámot is — a sörrel együtt — importálják. Jó példa erre a már említett viskovi sörgyár által készített sör, ami Magyarországon Cseh Ászok néven fut, az üvegen magyar címkével. (kép) Emellett ugyancsak forgalmazzák itthon a Cseh Világos nevű, szintén viskovi sört: ez jó példája annak, amikor a cseh sör igazodik a magyar elvárásokhoz pl. nevében, a csehül nem tudó magyar vásárló számára is egyértelműen kódolva, honnan származik. De nem véletlen az sem, hogy viskovi, tehát itt kevésbé ismert sör esetében van szó erről. Egy olyan márkás ital pl. mint a Pilsner Urquell, nem igényli ezt a magyarosított reklámot, ott a magyar név épphogy megfosztaná vonzerejétől a híres sört.

Visszatérve Csehországba, a népszerűsítés másik igen elterjedt formája a különféle fesztiválok, méghozzá sörfesztiválok rendezése. Néhány példát hoznék ezekre is, de nem a legismertebbek közül, hanem inkább a vidéki Cseh- és Morvaország söreiből. Minden évben augusztus második szombatján Vürhlabiban rendezik meg az úgynevezett Krükonoš sör ünnepségét. Krükonos az Érchegység szelleme a cseh és csehországi német néphit szerint: ez a sör róla kapta nevét. S bár a Krükonosba vetett hit ősi, maga a fesztivál alig több 10 évesnél: ez mutatja, hogy az ősi tradíciókra új turistacsalógató elemeket is lehet építeni, úgymond a hagyományteremtés szándékával.

De ugyancsak sörünnepnek számít a Hodovár nevű sörgyárban, Hodove Planában augusztus végén megrendezett fesztivál. Az itteni sörgyárnak étterme is van, sőt egy különleges szolgáltatással is csalotatja látogatóit, amiről alább még szó lesz. Ugyancsak híres vidéki fesztivál a komló és a sör ünnepe Docseszna Zsatecben. A zsateci komlóról már esett szó, a legtöbb cseh sör jellegzetes zamatát ez kölcsönzi. Ez a rendezvény kétnapos, és több, mint negyvenféle sör kóstolható, egy a lényeg: zsateci komlóval készüljenek.

Humpolcében egy szintén kevésbé ismert sör, a Bernard ünnep zajlik augusztus elején. Közös jellemzője e feszitávloknak egyébként az, hogy többnyire zenei rendezvények kísérik: ily módon az étel-ital (főleg persze a sör) és a kultúra együttesen gyakorol vonzerőt az oda látogatókra. Végül a fesztiválok sorában említsük meg az első Pilsner Urquell főzésének tiszteletére rendezett ún. Pilsner Fest-et, ami október 3-án van, az Urquell „születésnapján“.

Az előbb szó esett arról, hogy a cseh sör nem csak az által importáltatik külföldre, hogy ott is lehet kapni, hanem a reklámja révén is. Ez igaz a sörfesztiválokra is: egy szelet Csehország ily módon jelenik meg idegen földön és vonzza — főleg sörével — a külföldi látogatót, ilyenkor természetesen felvonultatva a teljes marketing-areznált. Ismét csak a teljesség igénye nélkül említenék néhány magyar példát. Illetve egész pontosan: magyarországit, hiszen jellegzetes cseh rendezvényekről van szó.

Ebben az évben pl. a budai Millenáris Parkban volt március 27 éa 29 között a Cseh sörnapok: három ismertebb márka (Budweiser, Krusovice, Staropramen) mellett négy kevésbé ismert, de korántsem rosszabb sörgyár: Ferdinand, Nová Paka, Nimburk, és Viskov söre is bemutatkozott.
Hogy egészen friss aktualitásról is szó essen: épp ezekben a napokban zajlik Budapesten a Városháza parkban a vasárnapig tartó négynapos Cseh sörnapok. Itt ugyancsak számos sörfajta mellett cseh ételek is kaphatóak, illetve cseh zene szórakoztatja az ide látogatókat, akiket magyar nyelvű prospektusok tájékoztatnak.

Vagyis: mintha kicsiben az egyik nagy csehországi fesztivál költözne Budapestre egy hosszú hétvége erejéig. Erre a fesztiválra tavaly is sor került, óriási sikerrel. Itt kell ugyancsak hangoztatni azt, hogy e kiváló reklámlehetőség miatt Magyarországon eddig jószerivel ismeretlen gyárak és serfőzdék is felbukkantak termékeikkel a Városháza parkban. A látogatók közül pedig sokan épp ezekre voltak kíváncsiak, nem a közismert, nagy sörgyárak italaira, keresve az újat, az ismeretlent. Ezek a kisebb cégek, vállalkozások arról is gondoskodtak, hogy ne egy, hanem többféle sört kínáljanak, és mindegyikhez másféle poharat adjanak. Ezen felül a sörökről magyar nyelvű, hosszabb tájékoztatót is írtak, kiemelve, hogy melyiknek mi a jellegzetessége. Tehát nem érték be azzal, hogy azt írják: barna sör, világos sör, búzasör.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2024. ősz: 1944 – A szégyen éve
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
12 450 ft 9 990 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 25% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 14 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár