Kézigránát és ejtőernyő – öt híres gépeltérítés a múlt századból
2016. március 30. 16:42 Múlt-kor
„Ez nem egy terrorista, hanem egy idióta. A terroristák bolondok, de nem hülyék. Na ő viszont az” – jellemezte az egyiptomi külügyminisztérium a nemzetközi sajtónak azt az amerikai-egyiptomi állampolgárságú férfit, aki tegnap eltérítette az Alexandria-Kairó repülőjáratot. Mint kiderült, Szeif Ed Din Musztafa (bombamellénye ellenére) nem terrorista, csupán szerelmi bánatból foglalta el a gépet, találkozni akart ugyanis volt feleségével, aki Cipruson él. Az igen drága kaland során végül senki sem sérült meg. A repülés évszázados története során több tucatnyi alkalommal fordult elő, hogy a repülőgépeket elrabolták, s nem az eredeti célállomáson szálltak le velük. Az okok különbözőek lehetnek: terrorizmus, disszidálási szándék, arany és váltságdíj, egy másik állam bosszantása vagy politikai mozgalmak megismertetése a világgal. Összeállításunkban öt híres „légi kalóztámadást” mutatunk be.
Korábban
Egy élte túl: a géprabló
A történelem első, feljegyzett és nyomon követett kereskedelmi repülőgépet érintő gépeltérítésére 1948. július 16-án került sor. A mindössze két éve működő Cathay Pacific légitársaság Miss Macao nevű, PBY-5A Catalina típusú hidroplánja Makaóból Hongkongba tartott, amikor a felszállás után négy, fegyverekkel felszerelkezett kínai férfi megkísérelte átvenni az irányítást a repülőgép felett. A tervük az volt, hogy a tehetős utasokat túszként tartva jelentős váltságdíjat követelnek a hatóságoktól, valamint a családtagoktól. Fontos azonban megjegyezni, hogy a gép rendszeresen szállított aranyrudakat is, így sokak szerint az arany megszerzése is a terroristák listáján szerepelt.
Nagy zűrzavar kerekedett a kis utasszállítón, ugyanis a pilóta megtagadta az engedelmességet, a másodpilóta pedig egy feszítővassal megtámadta az egyik gépeltérítőt. A kavarodásban végül mindkét pilótát agyonlőtték, s holttestük a botkormányra zuhanva egyenesen a tenger felé irányították a gépet.
A gépeltérítők nem tudtak időben cselekedni, elvesztették az irányítást a hidroplán felett, amely 26 emberrel a fedélzetén a Dél-Kínai-tengerbe zuhant. Csupán egy ember, Huang Ju élte túl a szerencsétlenséget, aki még a becsapódás előtt kiugrott a vészkijáraton. Később bevallotta: ő volt az egyik gépeltérítő. Három évet töltött tárgyalás nélkül egy makaói börtönben, majd 1951-ben Kínába deportálták.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
fasizmus
- A világháborúban és merényletekben is majdnem odaveszett Olaszország diktátora
- Magára hagyhatta volna szövetségesét Mussolini?
- Lánya kérését sem vette figyelembe Mussolini veje kivégzése során
- Valójában Karel Čapek testvérétől származik a sci-fi és a technológia legendássá vált szava
- A politikai megosztottságból emelkedett ki Franco tábornok diktatórikus rendszere
- Etiópia szégyenletes legyőzésével lett ismét császára Rómának
- Sűrűn tűzdelték botrányok az újraalapított cannes-i filmfesztivál történetét
- Bukása után a németek feltétlen kiszolgálója lett a korábbi szövetséges, Benito Mussolini
- Négyórás beszédet tartott az utolsó szó jogán a nemzetvesztő Szálasi Ferenc
- Európai nagyhatalom vált Magyarországból III. Béla uralkodása alatt 09:50
- Ma sem tudjuk biztosan, hogyan halt meg Shakespeare 08:20
- Szórakozásnak tekintette a hangversenyt a szigorú nevelésben részesült Menuhin tegnap
- Még a japánok csodálatát is elnyerte az amerikai Hellcat tegnap
- Saját ifjúságának történetét íratta át a Spanyolországot egyesítő Izabella tegnap
- Keserűen vette tudomásul a Szerbia elleni ultimátumot Tisza István tegnap
- Április 27-én kezdődik a Budapest Táncfesztivál tegnap
- Ments másként! – budai tárgyak és történetek címmel nyílik kiállítás a Klebelsberg Kultúrkúriában tegnap