Júdás evangéliuma és a gnosztikus titok
2025. október 15. 11:05 Múlt-kor
Egy 1978-ban Egyiptomban előkerült apokrif irat, a Júdás evangéliuma, alapjaiban forgatta fel a keresztény világkép egyik legvitatottabb alakjáról alkotott képet. A kézirat szerint Júdás nem áruló volt, hanem Jézus legbensőbb bizalmasa, aki mestere kérésére teljesítette be az isteni tervet.

Illusztráció
Korábban
Júdás evangéliuma: egy apokrif felfedezés története
1978-ban Egyiptom Minya tartományában egy barlangból előkerült, súlyosan sérült, kopt nyelvű kéziratot találtak. A dokumentum — a Minya-kódex vagy Tchacos-kódex — több gnosztikus iratot tartalmazott, köztük Júdás evangéliumát.
A kézirat útja kalandos volt: évtizedekig egy New York-i széfben hevert, majd a genfi Maecenas Alapítvány vásárolta meg, és csak 2006-ban tette közzé a National Geographic Society a restaurált és lefordított változatát.
A szöveg az i. sz. 2. században keletkezett, eredetileg görögül, és a káiniták nevű gnosztikus mozgalomhoz köthető, amelyet Szent Iréneusz eretneknek minősített.
Az áruló, aki talán a leghűségesebb volt
A Júdás evangéliuma szerint Jézus kérte Júdást, hogy adja őt át a római hatóságoknak, hogy így teljesedhessen be az üdvösség isteni terve.
E nézőpontban Júdás nem a hűtlenség jelképe, hanem az egyetlen apostol, aki valóban értette mestere küldetését. A kézirat azt is állítja, hogy Júdás nem halt erőszakos halált, hanem a szetisták gnosztikus közösségének szellemi vezetője lett.
Ez a narratíva gyökeresen szembemegy az újszövetségi leírásokkal, amelyek szerint Júdás harminc ezüstpénzért árulta el Jézust, majd bűnbánatában öngyilkos lett. A két fő forrás, Máté evangéliuma és az Apostolok Cselekedetei, még Júdás halálát is eltérően írja le: egyik szerint felakasztotta magát, másik szerint lezuhant és szörnyethalt.
Az elveszett kézirat és a modern viták
A Júdás evangéliumának publikálása hatalmas vihart kavart. Több teológus újraértékelte a korai kereszténység történetét, és felvetette, hogy az evangélium gnosztikus tanításaiból jobban megérthető Jézus és tanítványai kapcsolata. Mások viszont „veszélyes” iratnak tartották, mert szerintük a Júdás-kép rehabilitálása alááshatja a keresztény doktrína alapjait.
A Vatikán hivatalosan nem fogadta el hitelesnek, de elismerte, hogy az irat a 2. század vallási pluralizmusának fontos tanúja.
Júdás alakja évszázadok óta megihleti az írókat, festőket és filmkészítőket. Leonardo da Vinci híres Utolsó vacsora című falfestményén Júdás épp feldönti a sótartót — a balsors jelképeként. A „Júdás-csók” pedig a hűtlenség archetípusává vált a művészetben és a populáris kultúrában.
legenda szerint a harminc ezüstpénzből néhányat ma is őriznek: három darabot a genovai székesegyházban, egyet pedig a római Szent Kereszt-bazilikában.
Az árulás és a megbánás határán
A teológusok gyakran felvetik: miért vált Júdás az árulás örök szimbólumává, miközben Péter is háromszor megtagadta Jézust, mégis szentként tisztelik? Mindketten megbánták tettüket, de Júdás tragédiája abban áll, hogy nem talált vissza a hithez. A gnosztikus szövegek ezzel szemben azt üzenik: Júdás áldozata tudatos cselekedet volt, nem árulás — hanem engedelmesség az isteni akaratnak.
A Júdás evangéliuma arra kényszeríti az olvasót, hogy újragondolja a jó és a rossz, a bűn és az engedelmesség fogalmát. Akár történeti forrásként, akár spirituális allegóriaként tekintünk rá, ez az irat emlékeztet arra, hogy a vallástörténet nem fekete-fehér. A Júdás-kép alakulása pedig tökéletes példája annak, hogyan formálja a hit, az értelmezés és az idő a történelem legellentmondásosabb alakjait.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.

- Különös viking sír Norvégiában 18:05
- Ősi hitvilág a natufi kultúrából 16:05
- Sárkányok Kabul felett - A Sámán Pajzs hadművelet nyomában 15:30
- 3600 éves bronzkori metropoliszt tártak fel a kazah sztyeppén 14:05
- Napóleon és Kuba: egy halotti maszk rejtélyes története 12:05
- Fejezetek egy pompeji-i gyorsétterem történetéből – egyiptomi kerámiaváza került elő a romok közül tegnap
- Arábia – az ősi illatok földje tegnap
- Léteztek-e női gladiátorok az ókori Rómában? tegnap















