2020. tél: Legendás anyósok
ITT támogathatsz bennünket

Közös bizottság szerkeszti a japán-kínai történelemkönyvet

2006. november 22. 12:30

A kínai és japán külügyminiszter pár nappal ezelőtti találkozóján megállapodtak, hogy közös bizottságot hoznak létre a két ország történelmében vitatott pontok tanulmányozására.

A Hanoiban tartott tárgyaláson a külügyminiszterek arról állapodtak meg, hogy a felállítanak egy 10-10 történészből álló szakértői csoportot, amely az ókortól a modern korig megvitatja két ország közös történelmének vitás kérdéseit. Az együttműködés eredményeit 2008-ban teszik közzé.

Bár korábban is történt kísérlet közös történelemkönyv elkészítésére, az eredmények az újjáéledő japán nacionalizmus miatt nem igazán kerülhettek be a közoktatásba. 2005-ben Kína és Dél-Korea közösen fejezte ki tiltakozását egy internetre is felkerült történelemkönyv ellen, amely a második világháború során elkövetett háborús bűncselekmények nacionalista átértékelésével újjáélesztette a japán birodalmi félelmeket.

Kína a könyv esetében azt kifogásolta leginkább, hogy a - jelenleg filmvászonra is készülő - 250-300 ezer áldozatot követelő nankingi mészárlás a könyvben csupán "incidensként" szerepel. A könyv ezen kívül "önvédelemként" jellemzi Japán világháborús fellépését, és a szerzők szerint a japán katonák Ázsia nyugati irányítása ellen harcoltak. A japán kormányzat szerint a végeredmény korántsem tükrözi a hivatalos, akadémikus-történészi álláspontot, ráadásul csupán a középiskolák egy százalékában használják tankönyvként.

Forrás: EPA

Tiltakozás az oktatási reform ellen

Bár léteznek törekvések Kína és Japán múltról szóló vitáinak enyhítésére, az új japán kormányfő elképzelései sokak szemében inkább aggodalomra adtak okot. Az alsóház által elfogadott törvénymódosítás például lehetővé teszi a tanárok számára, hogy kizárólag a hagyomány és a hazafiság eszméire hivatkozva tanítsák a történelmet.

A jelenleg felsőház elé kerülő javaslat első alkalommal változtatná meg az 1947 óta érvényben lévő oktatási törvényt. Az új miniszterelnök, Abe Sinzo szerint a törvény módosítása a nemzeti érzés mellett a fegyelmet is növelné az iskolákban. A konzervatív képviselők szerint a jelenlegi oktatási törvény túl nagy teret enged az egyéniségnek, a tanárokkal szemben a diákok számára biztosít túlzott szabadságot. A törvény ellenzői éppen attól tartanak, hogy a módosítás csak a jelenleg is ébredező nacionalizmusnak nyújtana táptalajt, ezért a himnusszal kapcsolatos vitákban képviselt álláspontjukhoz hasonlóan ismételten felhívták a figyelmet a második világháborúhoz vezető út veszélyeire.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2020. tél: Legendás anyósok
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár