Sorsgyötörte magyar anyák

A budapesti megállóhelyi táblák története

2006. február 1. 14:00

A Városi Tömegközlekedés Történeti Egyesület oldalán látható táblák bemutatják, hogy a tömegközlekedésnek szerves része az utastájékoztatás, illetve az utastájékoztatás célját szolgáló eszközök.

Az autóbusz- és villamosvonalakon - kezdetben - egyáltalán nem jelezte tábla a megállóhelyet, ez csak az 1910-es évektől volt általános - áll az oldalon. Ekkor kezdték alkalmazni az öntöttvas BKVT illetve BVVV megállóhely feliratú - igen szépen kidolgozott - megállóhely-jelző táblákat, melyekről - mindezidáig sajnos nem sikerült értékelhető közelképet találni. Ezt a táblatípust vette át 1923-tól a BSZKRT, csupán annyi módosítással, hogy a "BSZKRT megállóhely" felirat került a korábbi cégjel helyére. 

Még a harmincas évek közepén volt egy gyenge próbálkozás egy leegyszerűsített megállóhely-jelző tábla alkalmazására, de az igénytelenség miatt - legalábbis erre lehet következtetni - további alkalmazásuktól eltekintettek. A szemafor alakú autóbuszmegálló-táblákat 1929-től fokozatosan vezették be. Ekkor a táblákat a Cordiatic vállalat készítette el a BSZKRT részére ingyen, cserébe pedig a táblák tárcsarészén a Cordiatic hirdetése volt látható öt éven át. Ez nem akármilyen reklámértékű volt a cég számára, gyakorlatilag egész Budapesten ismert lett.

Az öt év letelte után, 1934-35-ben vezették be a sokáig - még 47 éven át - látható, kék körrel festett táblákat. Több táblatípust különböztettek meg, a hagyományos kék koronggal ellátott táblák a normál, a kék helyén piros koronggal festett táblák a biztonsági (tehát ahol minden körülmények között meg kellett állni az autóbusznak), a kék korong felett "kettős megállóhely" feliratú táblák pedig - értelemszerüen - a kettős megállóhelyeket jelölték (ahol két, egymást utólérő autóbusz is végezhetett utascserét).

A villamos-megállóhely jelző táblák kivitele 1948 végétől változott, ekkor kezdték el bevezetni a színes (kék, piros, illetve sárga) megállóhely-jelző táblákat. Ekkortól változott meg a Fogaskerekű vasút megállóinak jelzése is, illetve ilyenek kerültek ki a trolivonalakra 1949-től. Itt már a tábla felirata jelezte a megállóhely általános funkcióját. A kék szín az általános megállót, a piros a biztonságit, a sárga pedig, a rajta szereplő FM betűkkel a feltételes megállóhelyet jelölte.

A hatvanas évek derekán jelentek meg e táblák kivilágítható verziói, melyek vékony préselt műanyagból készültek. Ezek a jelzések a nyolcvanas években adták át helyüket a jelenlegieknek: 1976-ban egy egységes KRESZ táblákra vonatkozó rendeletet hoztak, melynek végrehajtását 1980-ra jelölték ki. A BKV az új típusú, tulajdonképpen máig használatos egységes megállótábláit ekkor kezdte bevezetni, először csak a nagy forgalmú viszonylatoknál. 1981-82-ben végül kicserélték a még meglévő összes szemafor alakú busz-, valamint M betűs villamos- és trolibusztáblát. A HÉV vonalakon a csere érdekes módon csak a kilencvenes években történt meg.

A ma is használatos utastájékoztató táblák első generációja a 103-as autóbuszvonalon került kihelyezésre 1997-ben, egy év múlva pedig már csak ilyenek maradtak az utcán. E típusnak különféle változatai készültek, a nagyforgalmú járatoknál a jelzőtábla "dizájnja" is új formát nyert.

Ha szeretné megismerni a teljes történetet, és szívesen látna táblákat is, akkor kattintson ide!

2018. tavasz: Sorsgyötörte magyar anyák
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (4 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 25% kedvezménnyel.
A 4. lapszámot ajándékba adjuk.
6 368 ft 4 776 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 65% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 6 990 Ft
SZÍVMELENGETŐ KÖZÉPKOR – KÁLYHÁK ÉS KÁLYHACSEMPÉK A KÖZÉPKORI MAGYARORSZÁGON

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!