Kommunista utópia a rajzasztalon: a meg nem épült Moszkva
2005. április 21. 10:58
Korábban
Moszkva Szálló, Technika Palotája, Aeroflot-székház
1. Moszkva-szálló (A Moszkva Városi Szovjet Szállodája, L. Szaveljev, C. Sztrapan, 1931) 2. A Technika Palotája (A. Szamoljov, B. Jefomovics, 1933) 3. Aeroflot-székház (D. Csecsulin, 1934) |
Moszkva város tanácsa (a Moszszovjet) 1931-ben meghívásos pályázatot írt ki hat résztvevő számára a kor legmagasabb színvonalának megfelelő szálloda építésére. A korabeli sajtó figyelmesen követte a tervezés és építkezés minden fázisát, hiszen várostervezési szempontból az épület rendkívül jelentős helyen, a Gorkij út és a tervezett, gigantikus Iljics-sugárút kereszteződésében állt. Egy anekdota szerint Sztálin, amikor a két homlokzattervet megmutatták neki, mindkettőre odakanyarította az aláírását - ennek köszönhető az épület aszimetriája. A Moszkva-szálló építkezése - más tervek alapján - 1934-ben fejeződött be, az Iljics-sugárút azonban sohasem épült meg. A Moszkva-szállót ma lebontás fenyegeti, megmentésére építészek és művészettörténészek külön weboldalt hoztak létre.
A tudományos és technikai intézményeknek otthont adó komplexum megtervezésére 1933-ban kiírt pályázat a Moszkva folyó partján kívánta elhelyezni a Technika Palotáját, mely kifejezi "a tömegek felfegyverzését a szovjet ipari, mezőgazdasági szállítási és kommunikációs vívmányokkal". Szamojlov és Jefremovics terve nem a már visszahúzódóban lévő konstruktivizmus előtt tisztelgett, inkább a tárgy "technokrata" jellegét kívánta megjeleníteni.
1934-ben egy ideig az egész világ a hajótörést szenvedett Cseljuskin-jégtörő legénységéért aggódott, melynek tagjai a nyílt tengeren, egy jégtáblán sodródtak, miután hajójuk elsüllyedt. Ugyanazon év nyarán már Moszkvában köszöntötték az életben maradt tengerészeket és a pilótát, aki megmentette őket. Ők kapták meg elsőként a Szovjetunió Hőse kitüntetést. A születőben lévő új szovjet emberkép megkövetelte, hogy a hőstettet megörökítsék, méghozzá monumentális formában. Az Aeroflot-székház, melyet a Bjelorusszkij-pályaudvar szomszédságában kívántak felépíteni, a szovjet repülést kívánta magasztalni és dicsőíteni - erre utal az épület éles kontúrja, áramvonalas alakja és a hős repülősöket ábrázoló szobrai. Az Aeroflot-székházat eredeti formájában sohasem építették meg, ám főbb elemei belekerültek a Legfelsőbb Szovjet majdnem fél évszázaddal később épült komplexumába.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Titanic
- Több mint hét évtizeddel az elsüllyedése után fedezték fel a Titanic roncsait
- Száz év elteltével már szinte semmi sem maradt a Titanic roncsából
- A Titanic első hivatalos útja volt egyben az utolsó is
- A szerény magyar hajóorvos, aki a Titanic túlélőit mentette
- Osztriga és bárány került a Titanic utasainak asztalára egy elárverezett étlap szerint
- Tudtad, hogy hét híres ember is lekéste a Titanicot?
- 3800 méter mélyen sincs biztonságban a Titanic roncsa
- Saját legendájának áldozatává vált a Titanic
- A nemzetközi egyezmények sem tudják megvédeni az enyészettől a Titanic roncsát
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.
- Vasmarokkal irányította Spanyolországot Francisco Franco 2024.11.20.
- Koncertjeinek bevételét gyakran fordította jótékony célokra Anton Rubinstein 2024.11.20.