Amikor még közelebb került a magyar tenger
2019. december 28. 14:03 Múlt-kor
„Nem is olyan rég még úgy számoltunk, kitűnően vezet autót, aki a fővárostól a székesfehérvári Stopig 60 perc alatt eljut. Most – hiszen 120 kilométeres a megengedett tempó – az Osztapenko-szobortól a zamárdi elágazásig egy óra az út” – örvendezett a Népszava 1975. július 4-én, egy nappal azután, hogy Rödönyi Károly közlekedés- és postaügyi miniszter megnyitotta az M7-es autópálya új, Székesfehérvár és Balatonaliga közötti szakaszát. Egészen pontosan annak a jobb oldali pályáját.

Korábban
A bal oldali, betontáblákból összerakott, „autópattogtatós” sávokat már 1971-ben birtokba vehették a szocialista korszak Wartburgjai és Trabantjai, ám ezt követően az építkezés igencsak lelassult. Bár eredetileg mindkét sávot a magyar tenger felé tartók vehették volna igénybe, a sávokat a további munkálatok idejére „ideiglenesen” megosztották: egy ment a Balaton, egy pedig Budapest felé.
Már a vízpart felé tartó út sem volt egy leányálom, a főváros felé történő, vasárnap esti hazakocsikázás azonban a nyári hónapokban egyre bajosabbnak bizonyult, mivel hatalmas méretű dugók alakultak ki. A hivatalos megfogalmazás szerint a forgalom biztonsága és biztosítása, a nem túl formális érvek szerint az idegölő állapot enyhítése érdekében a sztrádát egy évvel később egyirányúsították Budapest felé júniustól szeptemberig, vasárnaponként 14 és 23 óra között.
Ez azt jelentette, hogy az elkészült útszakaszt ebben az időben csak az vehette igénybe, aki a főváros felé tartott, mindenki mást letereltek a közútra. Az 1975-ös, a korabeli sajtó megfogalmazása szerint az egy évvel a határidő előtt megvalósuló átadót – amely valódi négysávossá tette az M7-es autópályát, ahol már a megemelt, 120 km/h sebességgel száguldhattak szüleink – úgy várta mindenki, mint a Messiást.
További hasonló érdekességeket olvashat a XX. századi magyar történelemről a Múlt-kor őszi különszámában.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


régészet
- Kannibalizmusukért bosszúból lemészárolt azték nők és gyermekek csontjaira bukkantak Mexikóban
- Középkori templomegyüttest tártak fel Kína délnyugati részén
- 52 újabb szarkofágot és egy különleges templomot is felfedeztek az egyiptomi Szakkaránál
- Állatáldozatokkal eltemetett ókori gyermek sírjára bukkantak Franciaországban
- Ezer évvel korábban kezdhettek palotákat építeni Kínában, mint eddig gondoltuk
- Alig 1300 méter megtétele után felborult és elsüllyedt a svéd hadiflotta büszkesége
- A világ legrégebbi állatábrázolására bukkantak Celebesz szigetén
- 1526-ban rejthették el a török elől a most feltárt 7000 érmet Pest megyében
- Tárolóedényekben eltemetett ókori emberi koponyákat tártak fel Kínában
- Horoszkópja miatt félt a nősüléstől a babonás Rudolf király 16:19
- Végigkísérték a Városliget történetét a gondosan kivitelezett faátültetések 15:52
- A „zöld kalapos férfit” kellett keresniük az amerikai kongresszus tagjainak, ha inni akartak a szesztilalom idején 15:29
- Székvita, egy halálosan hosszú beszéd és a vasárnap kérdése: az amerikai elnöki beiktatások hagyományai 14:39
- Kannibalizmusukért bosszúból lemészárolt azték nők és gyermekek csontjaira bukkantak Mexikóban 13:55
- 10 tény a kártyázás múltjáról 13:27
- A világ legdrágább festményének egykorú másolatát találta meg a rendőrség Olaszországban 12:52
- Utolsó, saját halálközeli élményéről szóló filmjét már nem tudta leforgatni Federico Fellini 11:54