A T-modell megjelenésével az amerikai középosztály számára is elérhető lett az autó
2024. október 1. 08:20 Múlt-kor
„Magas minőség alacsony áron!” – az 1910-es években így hirdették a Ford Motor Company „zászlóshajóját”, a Ford T-modellt, amely 1908. október 1-én debütált az amerikai piacon. Az autó hamar népszerűvé vált, Henry Ford álma a néptömegek mobilizálásáról pedig megvalósulni látszott.
A Ford T-modell 1917-es változata
Korábban
A Ford T-modell megjelenése előtt az autó igazi kuriózumnak számított, amelyet csak a társadalom legfelsőbb rétegeiből származó emberek engedhettek meg maguknak. A huszadik század első évtizedében világszerte mindössze kétszázezer gépjármű rótta az országutakat.
A Ford T-modell – amelynek tervezésében nagy szerepet játszott Galamb József – színrelépésével viszont a középosztály is négy kerékre szállhatott az iparilag fejlett nyugaton. Az autót és általa nyújtott szabadságot ugyanis mindössze 825 dollárért (a mai áron 18 ezer dollárért, azaz 5,4 millió forintért) lehetett megvásárolni.
Ford olyan komolyan vette a népautónak szánt járműve elérhető áron tartását, hogy minden más típus fejlesztését leállította, hogy mérnökei csak a T-modell tökéletesítésére koncentráljanak.
A jármű egy 22 lóerős, új tervezésű, könnyített, négyhengeres motorral varázsolta el a benzingőztől megmámorosodott vevőket, akik ha tövig taposták a gázpedált, járművükkel elérhették akár a 60 km/h-s csúcssebességet is.
Ford autója a benzin mellett kenderalapú üzemanyaggal is működött. A gazdaságosság szellemében a Ford T-modellt hosszú ideig csak fekete színben lehetett megvásárolni.
Fekete szín ide vagy oda, a T-modell egyre népszerűbb lett, így Ford mérnökeinek hamarosan ki kellett találniuk valamit, hogy az autó iránti növekvő keresetet kielégíthessék. A megoldás a Michigan állambeli Highland Park Ford üzemében született meg, ahol 1913. október 7-én működésbe helyezték a futószalagot.
A vadonatúj találmány bevezetésének köszönhetően a Ford T-modell gyártási ideje 728 percről 93 percre csökkent. A mozgó gyártósor azonban nemcsak a gyártási időt csökkentette jelentősen, de lehetővé tette az olcsóbb betanított munkások alkalmazását is, amely csökkentette a késztermék gyártási költségeit.
A futószalag elementáris hatást gyakorolt a termelésre. Az 1914-es évben már több ezer Ford T-modell gördült le hetente a gyártósorokról, így Ford népautója az első világháborút követő években a világ legelterjedtebb gépjárműjévé vált.
A „Bádog Böske” sikerszériája egészen a húszas évek közepéig tartott. A vásárlói igények ekkor változtak meg jelentősen: az emberek nagyobb luxusra és erősebb, stílusosabb autókra vágytak. Ford autójának spártai kialakítása többé már nem volt opció, így gyártása 1927-ben befejeződött.
1908 és 1927 között több mint 15 millió Ford T-modellt indítottak útjára Henry Ford gyáraiból, így a legendássá váló modell égészen 1972-ig őrizte a leghosszabb ideig gyártott gépkocsi kitüntető címét, mikor is a Volkswagen Bogár letaszította trónjáról.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
Németország
- A felekezetek területi elkülönülését alapozta meg az augsburgi vallásbéke
- Az első világháború valódi arcát mutatta meg regényeiben Erich Maria Remarque
- A részecskekutatás egyik alapeszközét alkotta meg tanítványával Hans Geiger
- Az egész világot meglepte a Lengyelország felosztását eredményező Molotov–Ribbentrop-paktum
- Magánhírszolgálat létrehozásával igyekezték növelni üzleti előnyüket a Fuggerek
- Taktikai hibát követhettek el a németek az angliai csata során
- Teljes kudarccal zárult a müncheni túszdráma a német hatóságok felelőtlensége miatt
- Bronzkori harcosok ezrei csaptak össze háromezer évvel ezelőtt
- Egy magyar vállalkozó szárnyai alatt kezdte karrierjét Ferdinand Porsche
- Nyolc munkás életébe került a százhalombattai olajfinomító megépítése 09:50
- A T-modell megjelenésével az amerikai középosztály számára is elérhető lett az autó 08:20
- Csak a gorbacsovi peresztrojka idején térhetett haza Jurij Ljubimov tegnap
- Ismeretlen betegségek és kiszámíthatatlan időjárás is fenyegette az első amerikai kolóniát tegnap
- Az Erdélyben élő nemzetiségek békés együttélését hirdette Sütő András tegnap
- Házy Erzsébetről rózsafajtát és tehetségkutató énekversenyt is elneveztek tegnap
- Színes programokkal várja az érdeklődőket az Őszi Kulturális Fesztivál Szegeden tegnap
- Nemzedékének legendája volt Maggie Smith, aki Makk Károly filmjében is játszott tegnap