André Kertész, a 20. század legkreatívabb fotóművésze
2010. október 19. 10:43 MTI
Őrült tömeg özönlik a Jeu de Paume-ba, ahol fenséges csend honol André Kertész, a 20. század legkreatívabb fotóművészének életmű-kiállításán - írta hétfői kritikájában a Libération című francia napilap.
Korábban
Brigitte Ollier úgy érzi, hogy a Budapesten 1894-ben született és 1985-ben New Yorkban elhunyt fotós minden képe megérinti a látogatót. A retrospektív tárlat - amely a 20. századi fotó- és videóművészet egyik legjelentősebb franciaországi kiállítóhelyén, a Tülériák kertjében található Jeu de Paume-ban tekinthető meg február 6-ig - valójában száz év érzéseit öleli fel.
Az Annie-Laure Wanaverbecq és Michel Frizot kurátorok által összeállított válogatás a lap szerint mindenekelőtt a családjához és feleségéhez ragaszkodó szentimentális férfi spirituális gazdagságát hangsúlyozza, valamint a kifejezés szabadságának vágyára világít rá, amely minden körülmények között erősen jelen van Kertésznél.
Nem a valóság riportere, hanem a megélt érzéseket közvetíti, azt osztja meg a nézőkkel, ami éppen lekötötte a saját figyelmét, s ezért a látogató úgy érzi, mintha a felvétel pillanatában ott állt volna a fotós mellett. Ezzel a ritka képességgel rendelkezett Kertész, aki felvételeinek témáit nem tette szigorú keretbe, hanem mindig nyitott ajtót hagy az elvonatkoztatásra, a továbbgondolásra - írta a kritikus.
Kertész semmit nem úgy csinált, mint a többiek: a témáit is a legnagyobb egyszerűséggel választotta ki, mint például egy alvó fiút, a párizsi Luxembourg-kert székeit, egy kanapén elnyúlt táncosnőt, az utcákat, az éjszakát, a bárányokat. Kertész azt vallotta, hogy apró lényegtelen dolgokból próbált valamit teremteni. Ugyanakkor kiváló szakember is volt: riportsorozatokat készített magazinok és francia divatlapok megrendelésére - hangsúlyozza a lap.
A tárlat a magyarországi miniatűrök bemutatásával kezdődik, majd a híres Torzítások sorozaton át a kritikus szerint úgy követheti a látogató Kertész pályafutását, mintha egy régi barátjáról lenne szó, mert minden ismerősnek tűnik. A fotókat meghatározza egy sajátos melankólia, amely a New Yorkba érkezéskor tűnik csak el. A Párizsról nosztalgiával készült képek után az amerikai felvételekről a magány tükröződik inkább.
"André Kertészt királyként ünnepli a Jeu de Paume. Minden a rendelkezésre áll, a falakon, a fotókon, a vitrinekben, a magazinokban, a képeslapokon. Mi hiányzik? Ő maga! És mint egy teljesített vágy, a kiállítás végén egy kétperces kisfilmben meg is jelenik" - írta a Libération.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
6. Erdély etnikai, vallási helyzete a 16–18. században
II. Népesség, település, életmód
- Hogyan került Erdély Habsburg uralom alá?
- Erdély és Lengyelország számára egyaránt virágkort jelentett Báthory István uralkodása
- II. József haláláról tudósított nyitószámában az első erdélyi magyar újság
- Már ötéves korában megválasztották, de sohasem uralkodott az utolsó erdélyi fejedelem
- A trianoni békét "morális köntösbe öltöztették"
- Súlyos társadalmi problémákra hívta fel a figyelmet regényeiben Aldous Huxley tegnap
- Sokszor napokig viselte ugyanazt a ruhát Hetty Green, a milliárdos üzletasszony tegnap
- Többször vezette ki Franciaországot a válságból Charles de Gaulle tegnap
- Tutanhamon sírjának felfedezésével mindenkit lenyűgözött Howard Carter tegnap
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását tegnap
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély tegnap
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila 2024.11.21.
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre 2024.11.21.