10 tény a középkori házaséletről
2021. november 25. 07:40 Múlt-kor
Komoly, de végső soron eldöntetlen viták övezték a kérdést, hogy melyik fél számára nyújt nagyobb gyönyört a testi együttlét. Arisztotelész, Hippokratész és Albertus Magnus is kiemelt figyelmet szentelt a kérdésnek.
1. A középkorban a házasság inkább volt politikai és gazdasági, mint szerelmi ügy, különösen az előkelőségek között. Mivel a házastársak sokszor az oltárnál találkoztak először, közkeletű vélekedéssé vált, hogy „nem lehetséges szerelem házastársak között”.
2. A házasság megítélése a kereszténységen belül sem volt egységes. A korai egyházban számos aszketikus mozgalom hirdette a szűziesség és a teljes önmegtartóztatás tanait, és tagadták, hogy a házasságban élők üdvözülhetnek.
3. A szüzesség fontossága miatt annak „visszaállítására” különböző népi és orvosi praktikák léteztek. Salermói Trota egyik receptje cukor, tojásfehérje, timsó és esővíz keverékével igyekezett előidézni a látszatot, míg az igazán kétségbeesetteknek pióca használatát javasolta vérzés előidézésére.
4. A nemi élet még házasságon belül is bűnnek számított – igaz, bocsánatos bűnnek, amennyiben általa megvalósultak a „házasság javai”, vagyis a gyermek, a hűség és a szentség. Szent Pál szerint „az asszony testével nem maga rendelkezik, hanem a férje, éppígy a férfi testével sem ő rendelkezik, hanem a felesége”.
5. Komoly, de végső soron eldöntetlen viták övezték a kérdést, hogy melyik fél számára nyújt nagyobb gyönyört a testi együttlét. Arisztotelész, Hippokratész és Albertus Magnus is kiemelt figyelmet szentelt a kérdésnek.
6. A kora középkorban tilos volt nemi életet élni a nő menstruációja és terhessége idején, böjti napokon és időszakokban, illetve egyházi ünnepeken; ez helytől és korszaktól függően összesen 200-270 napot tett ki.
7. A fenti tilalmak eredményeként a 2-7. századok között Európa népessége folyamatosan csökkent, hogy aztán a szabályozás erőteljes lazítása nyomán a 10-11. században demográfiai robbanás következzen be.
8. Természetesen csak akkor volt bocsánatos a nemi élet bűne, ha az együttlét az egyetlen elfogadott, a lehető legkevesebb testi gyönyört nyújtó, ma misszionáriusnak nevezett pózban zajlott.
9. A további pozitúrák mellett tilos volt bármely egyéb testnyílás alkalmazása, az önkielégítés, valamint az azonos neműekkel való paráználkodás is. Az ezekért járó vezeklésekről penitenciálék, bűnbánati könyvek rendelkeztek.
10. Bár a prostitúció minden szempontból bűnösnek számított, az egyház mégis eltűrte mint szükséges rosszat, sőt: a társadalom szükséges részének tartotta, mert nélküle „mindent felforgatnának a buja vágyak”.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
sport
- A spanyol klub, amiben Puskás főnixszé válhatott
- Már gyerekkorában autóversenyző akart lenni a Forma-1 legendája
- Csak tévén követhette a futamot a Castro gerillái által elrabolt Forma-1-es pilóta
- Tina Turner és Michael Jordan is látható volt a nehezen megépült Budapest Sportcsarnokban
- Huszonhárom évesen már visszavonult a magyar atlétika első női olimpiai bajnoka
- Tizenhárom hónapig a lakását sem hagyhatta el az olimpia bajnok focikapus
- Még aktív játékosként lovaggá ütötték az első aranylabdás futballistát
- Ausztriában és Portugáliában is bajnokságokat nyert a csodatevő edző, Baróti Lajos
- Folyóba dobta elkeseredésében olimpiai aranyát Muhammad Ali
- Bátyja nyomdokaiba lépett, mégis külön utat járt be Sinkó László tegnap
- A dzsungelben veszett nyoma az El Doradót kereső Fawcettnek tegnap
- Varrógép hajtotta az első elektromos szakállcsiszolót tegnap
- Március 18-án teremtette Isten a világot a középkori emberek szerint tegnap
- Különleges vígjáték bemutatójára készül a Békéscsabai Jókai Színház tegnap
- 10 tény a gyógyító királyokról tegnap
- Bátran harcolt hazája szabadságáért Rómer Flóris, a magyar régészet úttörője tegnap
- Prédikálás miatt jelentette fel Husz Jánost az érsek 2024.03.17.