Mit keres egy mezítelen szolga a 2200 éves sírban?
2018. október 2. 15:52 Múlt-kor
Olaszországban nemrégiben egy 2200 éves sírkamrára bukkantak, amelynek freskóin többek között egy boros kancsót és egy vázát tartó, mezítelen férfit is ábrázoló festmény látható. A szakértők szerint egykoron egy lakomát ábrázolhatott a feltűnően színpompás falfestmény, ám már csak a ruhátlan szolga maradt meg belőle épen.
Korábban
A Cumae ősi városában feltárt, színes freskókkal díszített sír díjnyertes találat, vélik az olasz régészek, akik azonban hozzátették: a Krisztus előtti 2-3. században készített freskó abban az időben már „retrónak” számított. Az ilyen stílusú freskók ekkorra már körülbelül 100-200 éve kimentek a divatból, tették hozzá.
Habár egy ruhátlan szolgáló (vagy beosztott) ábrázolása a mai korszellem szerint meglehetősen becsületsértő és embertelen lenne, akkoriban nem számított annak. Azokban és a következő évszázadokban a mezítelenségre a lét természetes állapotaként tekintettek. Az elítélt bűnözőkről, de például a női gladiátorokról is tudjuk, hogy olykor mezítelenül harcoltak a Colosseumban.
Cumae városa Nápolytól mintegy 25 kilométerre északnyugatra található, közvetlenül a Tirrén-tenger partján, Campania régióban. Feltehetően a Kr. e. VIII. század második felében alapították görög kereskedők, akik Euboia szigetéről (valószínűleg Cumából) érkeztek a helyszínre. Cumae volt az első görög kolónia a félszigeten, ám például Szicíliát már néhány évtizeddel hamarabb elkezdték meghódítani a kalandor görögök. Cumae évszázadokon át a terület legfontosabb görög városa volt, az etruszkok legyőzése is főként a flottájának köszönhető. A római köztársaság megalapítása után itt élt száműzetésben az utolsó római király, Lucius Tarquinius Superbus.
A régészek 2001 óta dolgoznak az ókori város körüli területeken, különösen a görög szentély, az utak és a nekropolisz körül. Több száz síremléket tártak fel azóta, a legtöbbjük boltíves temetkezési kamra, amelynek falait vulkáni tufából építették.
A jelenlegi felfedezésre 2018 júniusában került sor, ám csupán szeptember legvégén tárták a nyilvánosság elé. A nyilatkozatok szerint a kamrában három sírhely található. Belépni az építmény homlokzatán lévő ajtón lehet, amely egy jókora kőtömbbel volt lezárva. Sajnos a sírrablók megtalálták a módját valamikor az elmúlt két évezredben, hogy kifosszák a gyönyörű sírkamrát, ám néhány otthagyott sírmelléklet segítségével a szakértők viszonylag pontosan meg tudták állapítani, hogy mely évszázadban épült. Az igen nagy tér és az igényes freskók alapján elmondható, hogy tehetős emberek temetkeztek ide.
Magának a festménynek szokatlanul nagy a színpalettája. A nekropoliszban számos hasonló sírtömböt tártak már fel, azonban ezeknek a freskói főként csupán vörös és fehér színekben pompáztak, magyarázták az olasz régészek. Ám a mezítelen szolgát is ábrázoló falfestmény alkotói a barnától és a rózsaszíntől kezdve a feketén át a sárgáig számos színt használtak. A freskó nagy része az idők során tönkrement, és a vakolattal együtt a földre omlott. A kutatók úgy vélik, egy lakomát jeleníthetett meg egykoron az alkotás. A további állagromlás elkerülése végett a szakértők úgy döntöttek, a falfestményt, valamint a földön talált, még megmenthető darabjait elmozdítják jelenlegi helyükről, és a tervek szerint összerakják a kirakóst.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
- A protestánsok sérelmei vezettek az első defenesztrációhoz Prágában 15:05
- Az aszódi Podmaniczky–Széchényi-kastély 10:35
- Megpecsételte Napóleon sorsát a végzetes oroszországi hadjárat 09:50
- Saját országának nevét is megváltoztatta Mobutu, Zaire elnöke 09:05
- Utolsó pillanatáig nevettetett Harry Einstein, a nagy komédiás tegnap
- A politikai rendőrség még a szabadságharc után is veszélyesnek tartotta Mindszenty Józsefet tegnap
- Előbb filmsztár lett, majd a színpadot is meghódította Törőcsik Mari tegnap
- Átírta a tévétörténelmet Larry Hagman és a Dallas sorozat tegnap