Festője humanizálta a radikális forradalmárt
2010. április 28. 09:07 Fekete István
A szocialista realizmus egyik előfutárának tartják a Lenin ábrázolásáról elhíresült Iszaak Brodszkijt, noha a festő sok tekintetben inkább még a 19. század kritikai-realista iskolához tartozott. A művész a Vlagyimir Iljicsről készült egyik legismertebb képével nem a romantikus, magasztos elemeket népszerűsítette, hanem inkább a forradalmár humanizálásához járult hozzá.
Korábban
Brodszkij 1884-ben egy kis közép-ukrajnai faluban született, művészeti tanulmányokat előbb Odesszában, majd Szentpéterváron folytatott. 1916-ban csatlakozott a Zsidó Társaság a Művészetek Támogatásáért elnevezésű csoporthoz. Brodszkij több más orosz festővel is szoros kapcsolatot ápolt, akik közül kiemelkedik mentora, Ilja Repinhez fűződő barátsága. A képzőművész lelkes műgyűjtő hírében állt, s számos festményt adományozott szülőföldje, Ukrajna számára, de a felajánlások révén az évek során sok más neves múzeum gyűjteménye is folyamatosan gyarapodott.
A festő olyan elismert orosz művészek munkáit gyűjtötte össze, mint a már említett Repin, Valentyin Szerov, Mihail Vrubel, vagy éppen Borisz Kusztodijev. Brodszkij halála után a művésznek a szentpétervári Művészetek Terén található egykori lakóháza helyén nemzeti múzeumot alakítottak ki, amely még ma is fogadja a látogatókat. Brodszkij érdemeit a legmagasabb szinteken is elismertek: többek között megkapta az Oroszországi Szovjet Föderatív Szocialista Köztársaság Megbecsült Művésze címet, illetve volt az Orosz Művészek Uniójának tagja is, amelynek első elnöke Kuzma Petrov-Vodkin volt.
Brodszkij
Brodszkij volt az első festő, akit a legmagasabb szovjet érdemrenddel, a Lenin-renddel tüntettek ki. 1934-ben az Összorosz Művészeti Akadémia igazgatói székét foglalhatta el, az ezt követő öt évben pedig a nevével fémjelzett alkotóműhelyt vezette, ahol olyan, később nagy hírnévre szert tevő orosz művészek próbálgatták szárnyaikat, mint Nyikolaj Timkov vagy Alekszandr Laktyonov.
A szocialista realizmus 1932-ben vált hivatalosan pártpolitikai irányelvvé, miután Sztálin a kommunista párt XVII. kongresszusát követően kihirdette „Az irodalmi és művészeti szervezetek átalakításáról” szóló dekrétumát. Ezzel egy időben megalakították a moszkvai és leningrádi művészek szövetségét, amely a szovjet művészet nyitányát jelentette. A leningrádiak első kiállítása (1935) fontos mérföldkő volt a szocreál művészet történetében, amelynek egyik „alapító atyja” maga Brodszkij volt.
Brodszkij kedvelt témája az orosz polgárháború, a bolsevik forradalom, illetve a Szovjetunió mindennapi élete volt, de a művészt elsősorban, mint Lenin megörökítőjeként tartják számon, aki az Orosz Forradalmi Művészek Szövetségének tagjaként számos képet festett a forradalmárról. 1920-ban felkérték Brodszkijt, hogy vigye vászonra a Kommunista Internacionálé megnyitó ülését, de a monumentális alkotást végül a kiállítást követően néhány év múlva kivonták a forgalomból, mondván, azon olyan forradalmárok is rajta voltak, akik már nemkívánatos személyeknek minősültek.
Lenin a Szmolnijban
Brodszkij igyekezett alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Az egyik legismertebb Lenin-képe, amin a forradalmár éppen dolgozószobájában ír, már mentes a magasztos motívumoktól, s inkább a 19. század kritikai-realista munkák jegyeit viseli magán. A festmény a lenini intelmek egyik esszenciája: „A művészet az emberekhez tartozik, amelynek a széles, alkotó tömegekben kell gyökeret eresztenie. A népeknek kell megérteni és nekik kell szeretniük is (a művészeteket).”
A posztumusz V.I. Lenin a Szmolnijban című alkotással (a kép 1930-ra datálódik, tehát hat évvel Lenin halála után készült el) a művész nem csupán a párt által támasztott tartalmi és formai követelményeknek kívánt megfelelni. A Lenin-kép egyik deklarált célja az volt, hogy a néző előtt tudatosodjon: a szovjet vezetők öntudatosak, akik felelősségteljesen irányítják a birodalom népeit. Annak ellenére, hogy Brodszkij inkább a fotográfiaszerű ábrázolást vallotta magáénak, s ezzel igyekezett a szocialista realizmus romantikus stílusjegyeitől megszabadítania munkáit, nagyban hozzájárult a későbbi irányzat formálásához, amelynek stílusjegyei már tanítványának, Vlagyimir Szerov festményeiben is tetten érhetőek.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
nyár
Múlt-kor magazin 2011
- Az örökség
- Akiknek tényleg a Balaton a Riviéra
- A közös kód
- Budapesti olimpiai álmok: az 1955-ös fiaskó históriája
- A Délvidék megszállása 1941-ben
- Nyugdíjvita a rendszerváltás után, avagy pedikűrollóval a határozatdzsungelben
- A Meidzsi-reform bevezetése a feudális Japánban
- Lengyel középiskola Balatonbogláron a második világháború alatt
- Olümpiasz sem tudta megakadályozni fia, Nagy Sándor dinasztiájának bukását 09:06
- Inspiráló nőknek is otthont adott a tiszadobi Andrássy-kastély 09:05
- Egyetlen hete maradt, hogy a forradalom hősévé váljon Gérecz Attila tegnap
- Alattvalói joviális öregúrként és zsarnokként egyaránt tekintettek Ferenc Józsefre tegnap
- Elkezdődött a nevezés a Kecskeméti Animációs Fesztiválra tegnap
- Nyugdíjba vonulás után is rendkívül népszerű maradt Both Béla tegnap
- Csaknem húsz évet kellett várni az Erzsébet híd újjáépítésére tegnap
- VIII. Henrik egyházszakadási törekvéseiért kis híján I. Jakab bűnhődött 2024.11.20.