Propagandacélból fotózták a krími háborút
2010. január 5. 11:07 Fekete István
A francia-orosz diplomáciai csörteként induló, majd egyre inkább európai háborúvá terebélyesedő, az oroszországi reformhullámot elindító krími háború (1853-56) volt az első olyan konfliktus, ahol már profi fotográfusok - köztük a kolozsvári születésű Szathmáry Pap Károly - járták a csatatereket.
Korábban
Az első háborús fotós nevét a múlt áthatolhatatlan homálya fedi, az ismeretlen amerikai művész 1847-ben a mexikói-amerikai háború során készítette híres dagerrotípiáit. Az első ismert hadszíntereken dolgozó fényképész Carol Popp de Szathmári volt, aki a krími háború alatt az olténiai és silistrai hadszíntereken készített képeket. Ez idő alatt körülbelül kétszáz fotót csinált, amelyet 1855-ben személyesen ajánlott fel III. Napóleon francia és Ferenc József osztrák császárnak, valamint Viktória királynőnek – ezekből a képekből azonban csak kilenc maradt fenn az utókorra.
Szathmáry Papp Károlyt sokan az első háborús fotósnak tartják, aki a krími háború előtt amatőr festőként és fotográfusként dolgozott bukaresti otthonában. Kezdetben az Oroszország és Törökország között kitört háború hadműveleteit fotózta, amely később a várva várt hírnevet is elhozta számára. Amikor a törökök elfoglalták Bukarestet, Szathmáry engedélyt kapott a török Omar pasa lefényképezésére, továbbá megörökíthette a tisztviselők és a táborok mindennapjait is, majd a Duna-medence háborús hadszíntereit fotózta végig. Szathmáry 1854-ben ment a Krímbe azzal a céllal, hogy megörökítse a konfliktust, a következő évben pedig már Párizsban állították ki a kétszáz darabból álló kollekcióját. A kortárs leírások szívesen hasonlították Fentonhoz Szathmáry munkásságát.
Habár a krími háborút képeivel egyértelműen Roger Fenton dominálta, a francia művész csak egy fotográfus volt a sok közül. A már említett Szathmáry Papp Károlyon kívül a francia Charles Langlois, George Shaw Lefevre, Léon-Eugene Mehedin, Pierre Lassimonne, Jean-Baptiste Durand-Brager, a német Friedrich Martens és brit James Robertson is gazdagította felvételével a fotótörténetet, sőt, állítólag maga Tolsztoj is készített képeket Szevasztopol ostromáról.
Roger Fenton Párizsban még festőként kereste a kenyerét, de egy a londoni Hyde Parkban rendezett fotókiállítás az ő életét is gyökeresen felforgatta. Miután visszatért a francia fővárosba, az akkori forradalmi technikai újdonság, a sokszorosíthatóságot biztosító negatív-pozitív eljárás, a kalotípia (más néven talbotípia) módszerét kezdte kitanulni.
A kiadó Thomas Agnew (Thomas Agnew & Sons) oldalán Fenton 1855-ben kerekedett fel, hogy aztán a forróság, a bordatörések és a kolera dacára is elkészítse a krími háborúról szóló 350 képét, amelyből 312-t hamarosan a londoni közönség csodálhat meg. A fotógráfus munkáját a LIFE magazin is nagyra értékelte, ugyanis a lap Fentonnak a krími háborúról szóló munkáit is beválasztotta a 2003-as "100 fotó, amely megváltoztatta a világot" című kiadványába.
A fotós Albert herceg unszolására érkezett a forrongó térségbe azzal a nem titkolt céllal, hogy megpróbálja népszerűsíteni a britek körében addig népszerűtlen háborút, s képeivel ellensúlyozza a The Times által szított háborúellenes propagandát. Fenton ezért tudatosan nem fényképezett halottakat, sérülteket és megcsonkított embereket sem. Szathmáryhoz hasonlóan ő is hatalmas felszereléssel érkezett, egy borkereskedőtől vett kocsiból pedig kialakította a sötét szobát is.
A londoni kormány patronálta misszió nehézségeit egy segítő felbérelésével próbálta enyhíteni, de Feltont óriási felszerelése korlátozta munkájában, ráadásul a kor akkori technikai színvonala nem tette lehetővé a mozgó tárgyak lencsevégre kapását. A fotográfus ezért rendszerint brit katonák tábori életét fotózta, továbbá rengeteg tájképet is készített. Fenton Szevasztopol elestéről már csak az újságokból értesülhetett, a 349 napi ostrom után 1855. szeptember 8-án kapituláló várost pedig már James Robertson örökítette meg.
Források:
Mitchel P. Roth: Historical dictionary of war journalism
John Hannavy: Encyclopedia of nineteenth-century photography
Roger Fenton Crimean War Photographs
Támogasd a
szerkesztőségét!
![2024. nyár: Hírhedt emberrablások](/ih0Ax/article_issue/.275x275/167.jpg)
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
![](https://ad.jumu.hu/www/images/0677224c43895ae0020fa26b22f28f35.jpg)
![sport](/ih0Ax/label/.cut-640x400/106.jpg)
sport
- Csupán öt filmet forgatott, mégis ikonná vált a tragikus sorsú Bruce Lee
- Tizenhat aranyéremmel tért haza a magyar csapat a helsinki diadalútról
- A hírnév ellenére mindvégig szerény maradt Schlosser Imre, a sokszoros gólkirály
- A könnyítés ellenére sem tudta megvédeni címét az első wimbledoni tenisztorna bajnoka
- Legendás magyar versenylovasra emlékeztek a Fiumei úti Sírkertben
- Szinte minden sportágból érkeztek a sikeres magyar katonaolimpikonok
- Futballtörténelem plakátokon keresztül a Várkert Bazárban
- Döcögősen indult, de végül minden elképzelést túlszárnyalt Fangio karrierje
- Legendás győzelmeknek adott otthont az egykori Népstadion
- Az első világháborúban kozákezredet vezetett az utolsó iráni sah tegnap
- Alig váltott ki sajtóvisszhangot a hajdúszoboszlói fürdő két háború közti megnyitása tegnap
- Önmaga védelmét látta el Fidel Castro a Moncada laktanya csúfosan végződő ostroma után tegnap
- Sikert sikerre halmozott a diplomáciában uralkodása idején I. József tegnap
- Interaktív technikai eszközök is segítik a geszti Tisza kastély kiállításának megismerését tegnap
- Cselszövéseivel saját magát is halálra ítélte Lope de Aguirre tegnap
- Folyamatosan lehet jelentkezni az MFB Otthonfelújítási Programjára tegnap
- Visszatér az éjszakai felvonulás a Debreceni Virágkarneválra tegnap