Ferdinand von Zeppelin szerényen önmagáról nevezte el a "léghajók atyját"
2025. március 13. 12:09 Múlt-kor
Az 1920-as években a repülőgépek egyáltalán nem voltak annyira elterjedtek, mint manapság. A velük való utazást csak a leggazdagabb réteg engedhette meg magának. Az utasok száma rendkívül korlátozott volt, és az utazás egyáltalán nem volt biztonságos.

A Hindenburg katasztrófa
Korábban
Napjainkban az utasszállító repülőgépek használatán kívül szinte el sem tudunk képzelni más légi utazási eszközt. Az 1920-as és 30-as években azonban teljesen más volt a helyzet, hiszen a léghajók elképesztő népszerűségnek örvendtek.
Zeppelin, a léghajók atyja?
Ezt a problémát volt hivatott megoldani Ferdinand von Zeppelin nagyszerű találmánya, mely csak részben volt az övé, hiszen a tervrajzokhoz a mára nagyrészt már feledésbe merülő zsidó származású magyar feltaláló, Schwarz Dávid hagyatékának megvásárlásával jutott.
Zeppelint már egészen fiatalkora óta foglalkoztatták a gázzal feltöltött léghajók, tervei megvalósításához azonban csak azután látott, mikor II. Vilmossal kapcsolatos gúnyos megjegyzései miatt kirúgták a német hadseregből.

Egy zeppelin léghajó Munkács felett
Az első léghajót szerényen csak Zeppelinnek nevezte el, mely 236 méteres hosszúságával gigászinak számított. Szolgálati ideje alatt több száz alkalommal tette meg az Európa-Amerika távolságot. 130 km/h sebességével modern szemmel csigalassúságúnak tűnt, viszont sokkal gyorsabb volt vele az utazás, mint az óceánjáróval.
Az 1920-as években ugrásszerű fejlődés történt, hiszen hidrogén helyett már héliumot használtak üzemanyagként.
A Hindenburg megrázó tragédiája
1936 márciusában emelkedett az égbe a Paul von Hindenburg volt birodalmi elnök iránti tiszteletből csak Hindenburgnak nevezett léghajó. Hosszát tekintve nem sokban különbözött az első típustól, szélességét tekintve viszont annál inkább, 41 méterével ugyanis jóval nagyobb volt elődjénél. Nem meglepő, hogy minden alkalommal, amikor az égbe emelkedett az emberek valóságos ámulattal nézték.
Belső kialakítását tekintve sok jóval bővelkedett, hiszen az urak számára dohányzót tartottak fenn, míg a nyugodt elmélkedést és olvasást könyvtár szolgáltatta. Így nem meglepő, hogy olyan híres emberek utaztak rajta, mint Nelson Rockefeller és Eddie Rickenbacker.
Katasztrofális vég
A léghajó megjelenése annyira tekintélyt parancsoló volt, hogy a német diktátor, Adolf Hitler propaganda célokra is szívesen használta fel. Erre az alkalmazásra természetesen propagandaminisztere Joseph Goebbels hívta fel a figyelmét. A berlini Olimpián a Hindenburg egy órán keresztül körözött a kíváncsi tömeg feje felett, míg a nürnbergi pártkongresszus során Hitler beszédeit harsogta. A léghajó oldalára különböző nemzeti szocialista jeleket festettek, így amikor megjelent az égen, az idegen nemzetek csodálkozva szemlélték a monstrumot.
A léghajókat az első világháború során a németek a szövetséges hatalmak Liège bombázására használták
1937 május 6-án azonban katasztrófa történt. A léghajó Frankfurttól mindössze három nap leforgása alatt New Jersey fölé ért, ahol órákat várakozott egy nagyobb vihar elkerülése érdekében, majd folytatta volna útját a ,,soha nem alvó város” New York felé. Ebben az időszakban majdnem százan tartózkodtak a fedélzeten: 61 fő személyzet és 36 fő az utas.
7 óra 52 perckor a Hindenburg hátsó részénél lángok csaptak fel, majd pillanatokon belül az egész jármű tűzbe borult. Majd kevesebb, mint egy perc leforgása alatt a földre zuhant és megsemmisült. A szerencsétlen eseményt nem csak lefilmezték, de rádión keresztül is közvetítették a katasztrófa minden egyes részletét.
A katasztrófa ezután napokig a sajtó címlapjain szerepelt, a leszállótéren várakozó utasok együttes félelme olyan nagyra növekedett, hogy örökre megingatta a léghajón történő utazásba vetett bizalmukat. Mindez annak ellenére, hogy az utasok nagy része túlélte a tragédiát, hiszen szerencsére a leszállás miatt a léghajó rendkívül közel járt a földfelszínhez.
Támogasd a
szerkesztőségét!

történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 20% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.


rejtélyek
- Három furfangos rejtvény, amivel tesztelheti tudását az időről
- Mélyen megrázta Svédországot Olof Palme halála
- 2000 éves kanál segítségével jósolhattak a Man-szigeten élő sámánok
- Különös holttesteket találtak a Temze folyó torkolatában
- Korszakalkotó zenészek rejtélyes halála: a 27-esek klubja
- Rejtélyes civilizációk, melyek nyom nélkül tűntek el
- Hét alkalom, amikor tanácsos volt óvakodni március 15-étől 15:05
- Elképesztő képek a 20. század március 15-i ünnepségeiről 11:41
- A legendás hóvihar, mely napokra megbénította New Yorkot 10:39
- Ma ünnepli harmadik születésnapját a Pénzmúzeum 09:43
- Szemerkélő esőben győzött a március 15-i forradalom 09:20
- DNS bizonyítja: az európaiak bőrszíne 3000 évvel ezelőttig sötét volt 08:11
- Han harcosokat találtak feldarabolva a 2100 éves tömegsírban - a hsziungnuk tehették tegnap
- A Lindbergh baby elrablása tegnap