2020. nyár: A magyar film 30 felejthetetlen pillanata
ITT támogathatsz bennünket

Mit keresett egy 1966-os Mustang az Empire State Building tetején?

2020. június 8. 16:09 Múlt-kor

Mikor az Empire State Building 1931-ben a világ legmagasabb épületeként megnyitotta kapuit – a címet egyébként az elkövetkező 40 évben birtokolta – senki sem gondolta volna, hogy egy nap egy zseniális marketingfogás keretében egy legendás autót fognak feljuttatni annak tetejére.

1966-os Mustang New York tetején

1965 őszén az Empire State Building alelnöke és vezérigazgatója, Robert Leury találkozóra hívta William Bentont, a Ford értékesítési osztályának vezetőjét. Leurynak ugyanis egy egészen elképesztő gondolata támadt a Ford Mustang reklámozásával kapcsolatban.

Miután meghallgatta Leury formabontó ötletét és visszatért a Ford főhadiszállására, Benton egy nyolc fős csapatot szervezett. A pazar díszlet, az Empire State Building a találkozónak köszönhetően adott volt, a teamnek már csak azt kellett kitalálnia, miképp jutassanak fel egy Ford Mustang 1966-ot az épület 86. szintjén található kilátóteraszára. Mivel az épület felső harmadának lépcsőzetes kialakítása miatt a helikopteres szállítás kockázatos volt, valami más megoldást kellett találni.

A Ford néhány mérnököt küldött New Yorkba, akik mérőszalagokkal felszerelkezve léptek be az Empire State Buildingbe és aprólékosan lejegyzeteltek, megmértek és lerajzoltak mindent, a termektől a bejárati ajtókon és a különféle szobákon át egészen a felvonókig. Az aprólékos felmérés után arra a jutottak, hogy a 66-os Mustang kabrió a liftek segítségével darabokban felszállítható a kilátóteraszra, ahol már nem kell mást tenni, csak összeszerelni a feldarabolt autót.

A kieszelt és papíron elkészített terv egy rendkívül összetett, jól megszervezett műveletet igényelt, mivel a tetőre felröpített modellnek teljesen élethűnek kellett kinéznie, az autó karosszéria elemeit, fémlemezeit nem lehetett kettéfűrészelni, vagy trükközni különféle üvegszálas panelekkel. A Mustangot olyan állapotban kellett kiállítani, mintha az most jött volna a gyár futószalagjáról.

Miután visszatértek a Michigan állambeli központjukba, Dearbornba, a csapat azonnal munkához látott. A közel 4,6 méter hosszúságú kabriót egy 2,1 méter belmagasságú liftbe kellett begyömöszölni. A művelet megkönnyítése végett a karosszériáról eltávolították az ajtókat, a középkonzolt, majd jött a sebességváltó, a motor és a kardántengely kiszerelése.

A karosszériát négy részre szedték szét, a kocsi elejét, közepét, a végét, illetve a szélvédőt egy speciális kiskocsival szállították a lifthez, majd onnan a kiállítótérbe. Annak érdekében, hogy a művelet fennakadások nélkül menjen, a Ford központjában még egy liftet is megépítettek, hogy pontosan begyakorolják az autó darabjainak be- és kihelyezését.

A művelet 1965. október 20-án este fél tizenegykor vette kezdetét a 381 méter magas Empire State Building bejárata előtt. A fehér overállba bújtatott csapat bámészkodók koszorújában kezdte el a Mustang szétszerelését. Minden a tervek szerint zajlott, de a kocsi elejének a liftbe helyezésénél egy kisebb probléma merült fel. A karosszériadarab fél centivel magasabb volt, mint a lift ajtaja, ráadásul a kormánykerék is útban volt.  A szerelők nem estek kétségbe, kis kiigazításokat eszközöltek a Mustang első részén és végül sikerült becsúsztatniuk azt a liftbe.

Miután minden részegységet felvittek a kiállítóteraszra, elkezdődött a gépjármű összeszerelése, amely „nehezített pályán” több mint 60 km/h-s erősségű szélben történt. A serényen dolgozó szerelők tevékenységét a fejük felett köröző helikopterről készített légi fotók segítségével dokumentálták. Az autót hajnali fél ötre sikerült összeszerelni. A Mustangot a kiállítóterasz belső szalonjába gurították, ahol a fotósok hada várta a fehér autócsodát. A hírverés pazar módon sikerült, már az első nap 14 ezer érdeklődő kereste fel a kiállítótermet, és az emberek érdeklődése a Mustang iránt a következő hónapokban is töretlen maradt.

A marketingfogás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. 1966-ban a Ford 607 568 darab Mustangot értékesített, amely messze meghaladta az egy évben eladott Mustangok számát. 1966 márciusára, nagyjából akkor, amikor a fehér autócsodát eltávolították az Empire State Building kiállítóteréből, az 1964 óta gyártott szériából már 1 millió Mustang talált gazdára, ami minden várakozást felülmúlt.

Támogasd a Múlt-kor szerkesztőségét!

Miért támogassam a Múlt-kort?

2020. nyár: A magyar film 30 felejthetetlen pillanata
Olvasta már a Múlt-kor
történelmi magazin
legújabb számát?

kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)

Nyomtatott előfizetés vásárlása
bankkártyás fizetés esetén 18% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
7 960 ft 6 490 Ft
Digitális előfizetés vásárlása a teljes archívumhoz való hozzáféréssel 50% kedvezménnyel.
Az első 500 előfizetőnek.
20 000 ft 9 990 Ft
A Mustang-hadművelet diadalmas befejezése: az összeszerelt Mustang teljes pompájában virít a 86. emeleti mellvéd sarkán. Az autót nem sokkal ezután áthelyezték a kiállítóterasz szalonjába, ahol a következő év tavaszáig több tízezer ember tekintette meg. A Mustang volt az első autó, amelyet a kiállítóteraszon kiállítottak, és egyben a legnehezebb kiállítási darab, amelyet valaha ott közszemlére tettek.A makulátlan fehér overállos „autósebészek” a teherautó gyomrából a 33. utca aszfaltjára gördítik a Ford Mustangot 1966-ot, a világ legmagasabb építményének tövében.A 66-os Mustang előkészítése a „sebészeti műveletre”, amelynek segítségével a 86. emeletre röpítették a kabriót. A „sebészek” éppen a főkonzolt és az üléseket szerelik ki az autóból. Az ultrasteril hatású műanyag hablapokon a Mustang egyéb alkatrészei fekszenek.A Mustang-hadművelet kritikus szakasza: a kabrió szétszerelése négy nagyobb darabra. A „sebész team” a gépkocsi hátsó és középső szakaszát távolítja el egymástól. A Mustang feldarabolása minden gond nélkül haladt és egy órán belül be is fejeződött.A szétszerelő csapat négy tagja sziesztázik. A „hadművelet” első szakasza lezárult, a 33. utcában darabokra szedett Mustang darabjait és alkatrészeit lifttel vitték fel a 86. emeletre, ahol újra összeszerelték az autót.A Mustang jobb első oldala a liftben. Minden négyzetmillimétert felhasználtak. A fődarabokat és a karosszériaelemeket a 86. emeletig repítette a lift. A karosszéria elejét és végét egy riksa-szerű kocsin szállították az Empire State Building lobbijába. 1966-os Ford Mustang az Empire State Building kiállítóteraszán 1965 őszén. A Ford (és eladásai) a fellegekben járt.
Legfrissebb
Legolvasottabb

Játsszon!

Miről híresült el I. Miklós pápa?

Történelmi adattárak

Mi történt a szülinapomon?

Adja meg e-mail címét, és hetente megküldjük Önnek a Múlt-kor legjobb írásait!

Bezár