Szökőár pusztította Pisa ókori kikötőjét
2007. november 13. 12:00
Korábban
Csak egy kis részük kerülhet múzeumba
Az első kilenc hajót 1998-ban fedezték fel, amikor az olasz vasúttársaság San Ressore közelében új ellenőrző pontot akart építeni. Néhány hónap múlva már több mint egy tucat hajóroncsot sikerült azonosítani, egy évvel később pedig hivatalosan is megkezdődtek az állam által finanszírozott ásatások, de a hajók fele még mindig a föld alatt fekszik. A régészek szerint a terület még sok hajót rejt: néhány roncs a vasútvonal alatt rejtőzik, kiásásuk teljesen felborítaná a regionális vasútközlekedést.
Az ásatások folytatása nehéz feladat, mivel az oxigén károsíthatja az ókori faanyagot, és mivel több hajó is legalább hat méter mélyen fekszik, először le kell szivattyúzni a vizet, hogy hozzájuk lehessen férni. Az azonosított, de még ki nem ásott roncsokat később könnyen eltávolítható aszfalttal fedték be, amelyre a hajó korától függően sárga, kék vagy fehér színnel rárajzolták a hajó kontúrját.
Eddig csak néhány hajót vettek ki a talajból: az ókori faanyagot megtisztították, vízbe áztatták, majd gombaölő oldattal lekezelték, hogy megakadályozzák a szerves anyak pusztulását. A restaurátorok összerakták a hajók darabjait, a rekonstruált járművet pedig műanyaggal és üveggyapottal vonták be. A páratartalmat és a fényerősséget állandóan ellenőrzik, és a hajók a levegő áramlása érdekében műanyag köteleken függnek. Eddig három hajót szállítottak a pisai laboratóriumba, ahol évekig fognak ázni a különleges oldatban, mire a nagyközönség is láthatja őket.
A pisai projekt munkatársai azt remélik, hogy 2015-re elkészül egy múzeum, ahol a 39 hajóroncsot és a rajtuk talált tárgyakat kiállíthatják. A hajók többsége azonban valószínűleg örökre a föld alatt marad, mivel nincs elg pénz az ásatásokra és a roncsok helyreállítására.
Támogasd a szerkesztőségét!
történelmi magazin
legújabb számát?
kedvezményes előfizetés 1 évre (5 szám)
bankkártyás fizetés esetén 10% kedvezménnyel.
Az éves előfizetés már tartalmazza az őszi különszámot.
Az első 500 előfizetőnek.
3. Az ipari forradalom
I. Gazdaság, gazdaságpolitika, anyagi kultúra, pénzügyi és gazdasági ismeretek
- Ausztál kőművesekre, sztrájkok áldozataira és Szent Józsefre emlékezünk május 1-jén
- A bálnavadászat brutális gyakorlata olajozta be az ipari forradalom fogaskerekeit
- Az ipari forradalom szennyezésének legkorábbi nyomait mutatták ki a Himalája gleccserében
- A niagarai vízerőműhöz is szállított alkatrészeket a Škoda Művek
- Száz évre romba dőlt a kínai gazdaság, miután a britek megszerezték a tea titkát
- Egy chicagói sztrájk halálos áldozatainak emléknapja volt eredetileg május 1.
- Gőzerővel indította el az ipari forradalmat James Watt találmánya
- Meglepő vége lett a ló és a gőzmozdony versenyének 1830-ban
- Mi volt az angol ludditák igazi célja a géprombolással?
- Kizárólag saját tagállamain belül hajtott végre fegyveres akciót a Varsói Szerződés tegnap
- A kisebbségek kárára képzelte el Csehszlovákiát Beneš a második világháború után tegnap
- Számos alkalommal sebesült meg, de imádta a csatazajt Sir Adrian Carton de Wiart tegnap
- József Attila egykor betiltott kötete és Apponyi Albert emlékirata is kalapács alá került tegnap
- Megtalálták a veszprémi Szentháromság-szoborcsoport eredeti szobrait tegnap
- Sérült hangszalagja ellenére is dúskált a sikerben Frank Sinatra tegnap
- A Szondi-teszt megalkotásában is jelenetős szerepe volt Kozmutza Flórának tegnap
- Saját magáról mintázta Árpád vezért Feszty Árpád 2024.05.13.